Faller du for disse triksene? 10 ting supermarkeder gjør for å få deg til å kjøpe mer

27/01/2024 06:00

Sofie

Forbruk
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Mange av tingene tenker vi ikke på til daglig – men det er en mening bak alt.

Vi er mer påvirkelige enn vi kanskje vil innrømme, og omgivelsene våre påvirker ubevisst våre såkalte «rasjonelle» beslutninger. Varmere temperaturer i et rom gjør at vi oppfatter samtalepartneren vår som mer empatisk, mens kalde rom har motsatt effekt.

Lukter spiller også en avgjørende rolle, for eksempel gjør lukten av vaskemiddel oss til å spise saktere, og lukten av blomster påvirker vår vurdering av et produkt. Dette tilhører fenomenet "Markedsføringsdufter".

Supermarkeder er godt klar over alle disse små tingene og drar full nytte av det for å få oss til å kjøpe mer, selv om våre rasjonelle sinn ofte overser disse detaljene.

Psychologi Spot lister her 10 ting du kan holde øye med neste gang du er ute og handler:

  • Store handlevogner: Handlevogner har gradvis blitt større siden 1938, da de først dukket opp. En større vogn skaper en illusjon om at vi ikke har kjøpt nok hvis den bare er halvfull.

  • Produkter plassert i øyehøyde og til høyre: Supermarkedets mest populære produkter er strategisk plassert i øyehøyde slik at de lett fanger vår oppmerksomhet. De billigste varene ligger ofte i bunnen, og produktene til høyre appellerer til høyrehendte kunder.

  • Priser som slutter på "9": En gammel, men effektiv strategi. Vi fokuserer ofte kun på det første sifferet og klarer ikke å telle ørene, noe som får oss til å tro at et produkt til 99,99 kroner kun koster 99 kroner.

  • Hyppig reposisjonering av stiftprodukter: Supermarkeder endrer av og til plassering av produkter for å unngå automatiske kjøp og får oss i stedet til å oppdage nye varer ved å løpe rundt og lete.

  • Plassering av basisprodukter i ytterste hjørne av butikken: Ved å tvinge kundene til å gå hele veien gjennom butikken, øker sjansen for at de oppdager og kjøper flere produkter.

  • Forbruksvarer plassert ved inngangen: Blomster og bakevarer lokker oss ved inngangen, spesielt når handlekurven er tom. Duften stimulerer spyttkjertlene våre og øker impulskjøp.

  • Impuls i kassen: Mens du venter i kassen blir du presentert for fristelser som søtsaker, blader og tyggegummi du kanskje ikke hadde tenkt å kjøpe.

  • Rabattkuponger og tilleggskjøp som øker kjøpesummen: Supermarkeder tilbyr rabattkuponger og pakketilbud som krever at et minimumskjøp oppnås, noe som får kundene til å bruke mer for å få rabatt.

  • Større butikker skaper mindre stress: Mindre butikker stresser kunder og fører til raskere kjøp. Større butikker øker sjansene for impulshandel ettersom folk føler seg mer avslappet.

  • Musikk som verktøy: Musikk, spesielt mild og avslappende musikk som klassisk, oppfordrer kundene til å bruke mer. Høy og rask musikk har motsatt effekt og kan påvirke salget negativt.