5 øvelser som gir deg en strammere vagina

Foto: Shutterstock

Det er viktig å holde bekkenbunnen sterk og vaginaen stram. Med disse fem enkle øvelsene får du også bedre orgasmer som en bonus.

Der er mange gode grunner til å trene.

Om man vil gå ned i vekt, få større muskler eller bare være i god form, så er det en god idé å trene et par ganger i uka.

Men for kvinner er det ikke bare viktig for den generelle helsens skyld. Det er flere fordeler ved å trene spesifikt underlivet, så musklene blir sterke og skjeden stram.

Det er ikke bare for partnerens skyld at det er viktig. En veltrent vagina kan faktisk styrke helsen i underlivet og blant annet forebygge inkontinens og gi deg bedre orgasmer og mer nytelse under sex.

- Kvinners vagina går gjennom mye. Både fødsel, overgangsalder og generell aldring setter sine spor, forteller treningseksperten Keith McNiven, som i Daily Mail foreslår fem øvelser som gjør skjeden kampklar:

Les også

5 ting som skjer med kroppen din hvis du drikker kaffe hver dag

1. Knipeøvelser
Den klassiske øvelsen hvor man trekker sammen musklene i underlivet, er veldig bra for å stramme opp musklene. Det kan være lett å ikke få gjennomført disse øvelsene i hverdagen, med ved å legge seg på en yogamatte er det lettere å kjenne muskulaturen jobbe.

Foto: Shutterstock

Knip musklene sammen og hold i to-tre sekunder og gjenta øvelsen ti ganger hver dag. Hvis det hjelper så kan man puste inn og ut samtidig, så man også slapper av i musklene. Målet med øvelsen er å gjøre musklene i vaginaen fleksible, ikke harde. 

2. Gå i bro 
En glute brigde som øvelsen heter på engelsk, er en god øvelse for å sikre fleksibilitet i underlivet, og den gjøres liggende. Man plasserer seg på ryggen og løfter underlivet sakte opp, mens man spenner rompemusklene.

Foto: Shutterstock

Når man er helt oppe, former man en bro mellom bena i bakken og skuldrene. Hold rompa spent hele veien ned igjen og genta øvelsen. 

Les også

Slik blir du kvitt edderkopper for alltid

3. Opp med bena
Når du legger deg på ryggen og holder bena helt utstrakte, gjelder det å løfte bena så høyt som mulig, uten at du løfter overkroppen.

Se øvelsen som en magebøyning for underlivet og nederste del av magen, men her skal du holde magemusklene og musklene i bena utstrakt. Øvelsen kan være litt avansert, men den gir gode magemuskler, og vaginaen din vil takke deg. 

Foto: Shutterstock

4. Sit-ups med ball
En mer rett form for sit-ups hvor du bruker en medsinball til å balansere med.

Foto: Shutterstock

Du skal holde ryggen strakt og holde øvelsen, så du kjenner at musklene spennes hele veien ned - så vet du at du gjør det riktig. 

5. Ha mer sex 
Når du er ferdig på matten, så gjelder å få noe igjen for alle øvelsene du har slitt med.

Skjedens sammentrekninger under en orgasme er i seg selv er en god oppstrammer. Det er trening som alle kan forholde seg til. 

Les også: Kvinne forvandler kjønnsleppene sine til et smykke etter en operasjon i underlivet