Disse 6 matvarene bør du spise hvis du vil ha en sunn og frisk vagina

Kosten er ikke bare brennstoff for musklene. Ønsker du en sunn vagina så bør du spise disse matvarene.

I disse dager kan det være vanskelig å være sunn. Først hører man at man kun skal spise rødt kjøtt, dagen etter er rødt kjøtt bannlyst.

Det er derfor en prøvelse å være sunn, men faktisk er det en viss del av kroppen som har behov for spesiell oppmerksomhet når det kommer til hva du putter i munnen.

Underlivet har nemlig behov for en rekke matvarer for å holde seg på topp, og unngå sopp, tørrhet og andre planer. Derfor har vi med inspirasjon fra bloggeren Nicole Polizzi laget en kostguide med seks matvarer som underlivet vil takke deg for at du spiser.

1. Gresk yoghurt
Gresk yoghurt står på topplisten til mange kostholdseksperter når det er snakk om hva man skal spise til frokost. Men den fettfattige yoghurten gjemmer et ess i ermet, og det er yoghurtens innhold av mikroorganismer som er nyttige for kroppen.

Gresk yoghurt holder underlivet i balanse. Foto: Shutterstock

Yoghurten av den greske typen er nemlig rik på disse mikroorganismer, og de holder underlivets ph-balance i sjakk, så kvinner unngår tørrhet eller sopp.

2. En deilig banan
Nei, det er ikke snakk om en 'kinky banan' selv om det også kan være deilig, men derimot en helt vanlig gul banan, som er en av naturens helt egne sunnhetsbomber.

Les også

Forskere: Derfor skal du spise minst en banan om dagen

Bananer er nemlig fulle av kalsium, og hvis man har spist for mye salt så er banan redningen. Kalsium kan nemlig sikre blodsirkulasjonen til underlivet, slik at du enklere kan oppnå klimaks. Hvis du føler deg oppblåst så hjelper kalsium på det også.

3. Hvitløk til den store gullmedaljen
Det kan godt være at det blir vanskelig å få seg noe kyss, hvis du har en kjæreste som er veldig var på hvitløksånde. Men hvis dere begge liker aioli, så er hvitløk en gave til underlivet. Hvitløk inneholder anti-bakterielle organismer, som bidrar til å drepe soppinfeksjoner. Med den viten, så gjør det ikke noe om det lukter hvitløk av munnen.

Hvitløk har skjulte effekter for helsen din. Foto: Shutterstock

4. Brokkoli
Det er ikke for alle, og på et eller annet tidspunkt har man sittet og stukket i en traust bukett brokkoli man fint kunne vært fouten. Men dette grønne lille treet på tallerkenen inneholder flavonoider, som er sammensatte stoffer som virker som antioksidanter og bekjemper betennelse i kroppen. Akkurat den typen som er i brokkoli beskytter faktisk mot livmorhalskreft, så det er bare å forsyne seg godt med noe grønt.

Brokkoli er godt for helse – også underlivet. Foto: Shutterstock

5. En innbydende potet 
I disse vinterlige tider er det mange forskjellige varianter av poteter å velge mellom, og da bør man se etter de søte og røde potetene. De er nemlig rike på Vitamin-A, som bidrar til å bygge opp og styrke musklenes og huden i skjedeveggen.

Les også

Derfor skal du aldri kaste silica-poser

6. Et godt glass rødt 
Et glass rødvin er virkelig som sendt fra himmelen når det kommer til at styrke skjeden. Rødvin inneholder også flavonoider, som forebygger livmorhalskreft. Antioksidantene i vinen hjelper kroppen til å produsere kvelstofoxid til blodbanene som øker blodtilførslen til vagina.

Et glass vin gjør deg altså oppstemt, uansett om du vil det eller ei.