Opptil så mye penger i danske kroner har Apple blitt pålagt å betale iPhone-eiere.
Faktisk gjorde de det allerede i 2020 i et forlik, men to iPhone-brukere hadde protestert mot forliket. Den appellen har de nettopp mistet, og derfor er pengene nå på vei.
En større gruppe eiere av eldre iPhone-modeller blir saksøkt over "en av de største kundesvindelene i historien", og påstår at Apple med vilje reduserte hastigheten og ytelsen til visse iPhone-modeller for å løse batteri- og prosessorproblemer.
Det melder San Francisco-avisen Mercury News.
Fristen for å søke om en andel av pengene er imidlertid utløpt. Det var 6. oktober 2020, og rundt tre millioner iPhone-kunder krevde en andel av pengene, noe som betyr at slik det ser ut nå, kan de hver forvente å få rundt 65 dollar - ut av det hvis kravene holder.
Det sier Tyson Redenberger, advokaten som representerer klientene i søksmålet.
De berørte telefonene er en rekke eldre iPhone-modeller fra år siden. Dette er iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus og deretter en rekke SE-modeller på operativsystemene iOS 10.2.1 og nyere, samt iPhone 7 og 7 Plus på operativsystemene iOS 11.2 og nyere.
Hvor mye hver person i søksmålet får, avhenger av hvor mange krav som blir godkjent. Flere blir fortsatt behandlet, ifølge Tyson Redenberger.
Apple selv nekter for å ha gjort noe galt, men bestemte seg for å inngå forlik med å betale mellom 2,1 milliarder kroner og deretter 3,4 milliarder kroner.
I 2019 argumenterte Apple i forbindelse med søksmålet for at batteriene i en iPhone blir mindre effektive med årene, og at med programvareoppdateringer kommer kompromisser på eldre enheter.
– Å tilby flere funksjoner øker også kompleksiteten og kan redusere hastigheten, og å tilby flere funksjoner eller høyere hastighet kan ha negativ innvirkning på maskinvarens levetid, sa Apple den gang.