8 måter for å gå ned i vekt - helt uten å trene

Foto: Shutterstock

Hvis du ønsker å gå ned i vekt uten å mosjonere, og gidder du heller ikke tenke over hva du putter i munnen, så er det hjelp å hente i en rekke rare slanketips.

Hvis du ønsker å gå ned et par overflødige kilo, men ikke er dne største fan av trening, så er det mest opplagte å endre kostholder, da den mest effektive slankekuren er en kombinasjon av kost og mosjon. 

Hvis du derimot sitter febrilsk og leter etter alternativer for slanking, så finnes det faktisk en rekke litt merkelige tiltak som også vil bedre forebrenningen din. Det skriver Vkool.com.

1. Ta deg et bad: Det høres nesten ut som det er for godt til å være sant – å gå ned i vekt mens man nyter livet i et varmt og avslappende bad, men ifølge forskere fra Loughborough University så er det sant. Fyll badekaret med varmt vann og legg deg godt til rette en times tid. Når du står opp igjen, vil du nemlig ha forbrent 126 kalorier – hvilket svarer til en gåtur på 20-30 minutter, forteller forskerne, som oppdaget at en time i 40 graders varmt vann er mer effektivt for å holde blodsukkeret satbilt etter et nåltid enn en times sykling.

Foto: Shutterstock

2. Se en grøsserfilm: Liker du horrorfilmer? Hvis ikke så er det bare å komme igang, for du går nemlig ned i vekt av å se en grøsser. Det er i hvert fall det en rekke britiske forskere fra University of Westminster har funnet ut. De har undersøkt effekten av grøssere på en rekke forsøkspersoner og målt både hjerterytme, okysgenopptak og menden av utåndet karbondioksid underveis. Da fant forskerne ut at alle tre steg i snitt med 33 prosent under fremvisning av en skremmende film. Kubricks mesterverk Ondskapens Hotell var den som tok flest kalorier, hvor seerne i gjennomsnitt fikk kvittet seg med 184 kalorier.

Les også

Brun Uten Sol: Ny selvbrunings pille skal minske risikoen for hudkreft

3. Lukt på peppermynte: Vi er kjent med at peppermynte er en kraftfull plante, som virkelig har stor nytte for kroppen vår. Planten har nemlig flere helsemessige fordeler og blir derfor blant annet brukt til å styrke immunforsvaret, lindre smerte og styrke blodriskulasjonen samt i forbindelse med hud- hår- tann- og neglepleie. I tillegg er pebermynte også bra for fordøyelsen og i forbindelse med vekttap. Inntak av peppermynte hjelper derfor på mange områder, og du kan faktisk med fordel lukte på peppermynte for å redusere sultfølelse.

Foto: Shutterstock

4. Spis av røde tallerkener: Hvilken farge har porselenet ditt? Det er nemlig ikke ligegyldig hvorvidt du spiser av hvite eller fargede tallerkener hvis du vil gå ned i vekt. Det fastslår flere forskere, som mener å kunne påvise at røde tallerkener er best å sette på bordet, hvis du vil kvitte deg med noen overflødige kilo. Det henger sammen med at fargen rød som kjent signaliserer fare eller stopp, hvilket ubevisst vil stanse måltidet tidligere enn hvis tallerkenen er hvit, grønn eller blå. Kjøp deg en rød slanke-tallerken, og se om trikset også funker for deg.

Les også

22-årig kvinne født uten vagina - nå besvarer hun spørsmålet alle lurer på

5. Sov naken: Det er ikke bare kjæresten din som blir glad hvis du sover naken om natten – det blir kroppen din også. Å fryse litt om natten kan nemlig hjelpe deg på vei hvis du vil gå ned i vekt. Det skyldes at kroppen inneholder to former for fettvev - hvitt fett og brunt fett. Det hvite er det som hopes opp når vi inntar fler kalorier enn vi forbrenner. Det brune fettvevet er derimot ’sunnere’ og kan forbrenner uten fysisk aktivitet, da det fungerer som kroppens varmeverk, hvis kroppen har behov for å reguleres. Så når vi sover uten klær og fryser litt, så vil noe av kroppens hvite fett omdannes til det brune fettet, for å produserer varme i kroppen. På den måten forbrenner du fett mens du sover.  

Foto: Shutterstock

6. Husk nattesøvnen: Når man er i søvnunderskudd, produserer kroppen mer av det sult-fremkallende hormonet grehlin, som gjør at man spiser mer. Det skyldes at kroppen vår kjennenr at du mangler energi, og derfor beordrer deg til å spise mer. Derfor er det viktig å få nok søvn, hvis du vil holde overflødige kilo unna. Av samme grunn bør du prøve å få 7-9 timers sammenhengende søvn hver natt - det vil kroppen din bli svært glad for. 

7. Skru av lyset: Ifølge forskere fra Ohio State University, så bør du slukke lyset hvis du vil gå ned i vekt. I et studie har de nemlig kommet frem til at kroppen blir lettere av å oppholde seg i mørke. Som et ledd i forskningen, gjorde de blant annet et forsøk med mus, som de utsatte for både lys og mørke. Musene som sov i mørke, viste senere å ha en mindre tendenes til fedme enn de som sov i svak eller sterk belysning. Dermed er det en veldig god idé å skru av alt lys, hvis du har litt for mange kalorier du gjerne vil kvitte deg med. 

Foto: Shutterstock

8. Sov i et kaldt rom: Keep it cool og gå ned i vekt. Et kjølig soverom kan nemlig bidra til å forbedre både stoffskifte og nattsøvnen din, påstår et studie publisert i Obesity Reviews. Sover man i et kaldt rpm, vil man nemlig tvinge kroppen til å varme seg opp selv, hvilket gjør at du forbrenner fler kalorier – akuurat som når du sover naken. 

Les også: Lege anslår at hver tiende nordmann har denne lidelsen: ‘Det er vanskelig å forklare til andre som ikke selv har opplevd det’