9 snarveier til et underliv i toppform

Et sunt underliv er et tilfreds underliv, som man sier. Det er heller aldri for sent å gi de nedre regionene litt ekstra omsorg og oppmerksomhet.

Er din nederste etasje for eksempel i form til strand, sand, vann og sommersex?
Ellers er det fremdeles tid til å nå det. I samarbeid med Sinful.no får du nemlig her 9 snarveier til et parat (og sexinnstilt) underliv.

Fra foran til bak 

Tørk deg alltid fra foran fra og bakover, ellers risikerer du at bakterier fra endetarmen slår leir i ditt aller helligste og gir deg smertefulle og gjenstridige urinveisinfeksjoner. 

Såpe og parfyme er no-go

Vask deg med lunkent eller varmt vann - uten såpe! Overdreven intimhygiene gir tørre slimhinner, sopp, kløe og irritasjon. Henne “der nede” er faktisk så smart skrudd sammen at hun langt på vei holder seg ren - helt av seg selv! Vil du ha et underliv i fantomform, så vask dine truser i uparfymert vaske- og skyllemiddel, og hold deg langt borte fra toalettpapir tilsatt lukt. 

Knip deg sterk 

Din mor eller mormor har kanskje hamret dine ører fulle med alle fordelene ved knipeøvelser. Og de har rett. Det ER et must å trene bekkenbunnen hvis du vil holde underetasjen stram, smidig og sykdomsfri. Det gjelder uansett hvilket årstall som står på din dåpsattest. Visste du at knipeøvelser også øker din sexlyst og evne til å få orgasme? Tren din bekkenbunn manuelt mens du ser fjernsyn, vasker opp eller venter på bussen, eller gjør ditt understell knallsterkt på rekordtid med en appstyrt bekkenbunnstrener som følger dine fremskritt, gir deg utførlige instruksjoner, feedback og gode råd via en smarttelefon. 

Intimbarber deg med omtanke 

Når du fjerner de nederste krøllene, blir du ekstra mottakelig ovenfor bakterier utenfra. Barber deg med omtanke og la hårprakten få være i fred når det ikke er bikinisesong, og du minsker risikoen for røde knopper og inngrodde hår. Husk at du alltid skal bruke et helt rent, ultraskarpt barberblad, som du ikke bruker til barbering andre steder på kroppen. Utskift bladet jevnlig, så det ikke ligger og samler opp annet snusk. 

Dropp alminnelige bind og tamponer 

Truseinnlegg, bind og tamponger er utstyrt med en impregnert overflate som kan ødelegge ditt underlivs naturlige bakterieflora. Et godt alternativ til alminnelige bind og tamponger er en menstruasjonskopp. Koppen holder deg frisk, ren og luktfri døgnet rundt og forhindrer dine slimhinner å tørke ut. Hvis du skal på badeferie, kan du overveie å bruke de skånsomme og snorløse softtampongene. Som bonus kan softtamponger også brukes når du har sex under menstruasjonen. 

Skift til bomullstruser

Bakterier trives best i et varmt og innestengt miljø. Unngå g-streng, stramme jeans, lærbukser og nylonstrømper som gnager eller skaper tropiske temperaturer “down there”, og skift heller til bomullstruser, som sikrer en mer optimal varmeavledning.  

Sov med rumpa bar

Faktisk har din underetasje så godt av frisk luft at du som minimum bør sove med rumpa helt bar i hele sommerhalvåret. Du kan jo også overveie å gå “commado” under sommerkjolen - hvis du tør. 

Skjær ned på sukkeret 

Når ditt blodsukker stiger, økes konsentrasjonen av sukker også i underlivet. Det er rent godteri for både bakterier og skjedesopp, som elsker å skape ravage mellom beina. Hold litt igjen på inntaket av is, kake og sukkerholdige snacks og drikkevarer (hvis du kan). 

Regelmessig sjekk av understellet 

Få en regelmessig sjekk hos legen av understellet, så holder du kjønnssykdommer og celleforandringer langt unna. Og be øvrig din(e) sexpartner(e) gjøre det samme.

Ha masse (sikker) sex 

Og sist, men ikke minst: jo mer (sikker!) sex du har, desto sterkere og smidigere blir ditt underliv. Lakengymnastikken kickstarter blodgjennomstrømningen til din musklatur og slimhinnene, samt aktiverer de kjertlene som gjør deg i stand til å produsere naturlig glidemiddel. Win!