Forskere: Rødvin kan gi deg sunnere tenner

22/02/2018 20:15

Anniken Hauge

Rødvin er ikke bare velsmakende - det er også sunt for munnen din, fastslår en rekke forskere.

De fleste har erfart hvordan rødvin kan gi blå tenner, men visste du at det faktisk også kan gi sunne tenner?

Det påstår i hvert fall en gruppe spanske forskere som har undersøkt en rekke helsemessige fordeler som gjemmer seg i rødvin. Det skriver Independent.

Som en del av studiet undersøkte de spanske forskerne fra the Spanish National Research Council i Madrid store mengder polyfenoler - en gruppe antioksidanter det er mye av i rødvin.

Ut fra rødvinens polyfenoler fant de ut at disse antioksidantene kan hjelpe munnen mot bakterier som setter seg i tannkjøttet og med tiden gir hull og plakk på tennene.

Blant rødvinens polyfenoler undersøkte forskerne to forskjellige typer, for å bli klokere på de helsemessige fordelene.Disse polyfenolene finner også i både kaffe og tranebærjuice.

Begge typene polyfenoler viste seg å være bra for munnhygienen, og studiet er siden blitt publisert i the Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Det oppsiktsvekkende studiet som helt sikkert faller i god jord hos de fleste rødvins-elskere, får dog forskerne bak til å fastslå at rødvin ikke bør brukes som tann- eller munnhygienemiddel eller som en substitutt til tannpasta.

Det skyldes først og fremst at et høyt forbruk av rødvin akn være helseskadelig, men også at det muligens ikke har ønsket effekt hvis du prøver å gurgle Cabernet Sauvignon eller helle litt Merlot på tannbørsten.

Den mengde polyfenoler som ble undersøkt i studet, er noe høyere enn den som finnes i vanlig rødvin.

I stedet peker forskerne på at de nyttige antioksidantene  i rødvin kan inntas som et forebyggende middel mot dårlig munnhygiene.