Overvekt og alkohol – forskere peker på 5 overraskende råd for å leve lenge

Hva skal du gjøre hvis du gjerne vil bli over 90 år? En ny omfattende studie har svaret.

De fleste vet at for mye alkohol og for mange kilo på kroppen er dårlig for helsen din.

Men hvis du følger ordspråket ’alt med måte’, så kan du faktisk dra nytte av å være både overvektig og nyte et glass rødt eller en kald øl.

Det fastslår forskerne bak et nytt amerikansk studie, som i en periode på 30 år har fulgt over 14.000 mennesker mellom 55-100 år. Det skriver britiske The Mirror.

I løpet av maraton-studiet har forskerne prøvd å finne nøkkelen til et langt liv. Ut fra de mange frivillige forsøkspersonene har de blant annet kunnet konkludere at tynne, eldre mennesker i gjennomsnitt dør før eldre som veier litt for mye.

Det er ikke snakk om overvektige personer, men eldre som har litt ekstra å gå på.

Studien viste også at overvekt har en negativ effekt på folks helse frem til rundt 80-årene. Deretter er de ekstra kiloene plutselig positive. Det ble tydelig ettersom de overvektige eldre som deltok i undersøkelsen viste seg å ha en nedgang på 3 prosent i risikoen får å dø.

- I takt med at vi blir eldre, prøver kroppen vår å legge på seg. Det er dog en forskjell på denne prosessen og på å si at overvekt er bra, forklarer Claudia Kawas, som er geriatrisk nevrolog på University of California og fortsetter:

- Men kanskje når du runder 60 eller 70 år, er det fysiologisk en god ting å gå litt opp i vekt. Vår erfaring tilsier at man bør legge på seg to-fem kilo hvert tiår, forteller Claudia Kawas og fastslår at man helst ikke bør være for tynn når man er gammel.

- Undervektige personer har en økt dødelig på 50 prosent. Det er ikke farlig å være slank når man er ung, men det er ikke bra å være for slank når man er gammel, er rådet.

Samtidig viste studiet at personer som hadde drukket moderate mengder alkohol (fra en-to gjenstander daglig) i løpet av livet, levde lengere enn de som ikke var i nærheten av like glad i alkohol.

Et overdrevet alkoholforbruk viste seg dog, ikke overraskende, å være særdeles usunt for kroppen.

Studiet viste også at de personene i undersøkelsen som levde lengst, også var de som mosjonerte minst 15 minutter om dagen og hadde et innatk av 200 - 400 milligram koffein om dagen – tilsvarende rundt to kopper kaffe.

Når det kom til mosjon, anbefaler forskerne dog ikke at man trener for mye heller.

- Vi kom til at mosjon selvfølgelig gir et lengre liv. Det kan være så lite som 15 minutter om dagen. 30 minutter er bedre og 45 minutter er enda bedre, forteller Claudia Kawas, som dog fastslår at for mye mosjon er nytteløst.

- Heldigvis for sofaslitere som meg, så var tre timers mosjon ikke bedre enn 45 minutters mosjon. Og det behøver på ingen måte å være 45 minutters intens trening på treningssenteret som får pulsen din helt opp. Du kan nøye deg med å gå en helt vanlig tur.

Sist, men ikke minst, anbefaler forskerne at man får seg en hobby hvis man har planer om å bli over 90 år. Hobbyer er godt å ha for å holde hjernen igang, og dermed kan bygging av modellfly eller kryssord bidra til å forlenge livet. 

Her er de fem oppsiktsvekkende rådene som kan bidra til å gi deg et lengre liv:

  • Ha litt ekstra fett på kroppen som gammel
  • Drikk alkohol hele livet
  • Drikk to kopper kaffe om dagen
  • Gå deg en liten tur hver dag
  • Få deg en hobby