Reaksjonen kom med det samme.
Da Marius Borg Høiby fikk den nedslående beskjeden om at han ikke ville bli løslatt fra varetekt, skal reaksjonen ha vært kraftig. Nå forteller en dansk kongehusekspert om det som angivelig skjedde bak murene.
Hendelsen har ikke vært omtalt av norske medier tidligere.
Stor skuffelse
Marius Borg Høiby (29) ønsket å bli løslatt fra varetekt, blant annet for å kunne være sammen med familien og sin alvorlig syke mor, kronprinsesse Mette-Marit som nylig har blitt lungetransplantert.
Da lagmannsretten tidligere denne uken avslo begjæringen om løslatelse, beskrev forsvarerne avgjørelsen som en stor skuffelse.
Til norske medier uttalte forsvarer Ellen Holager Andenæs at de var «veldig, veldig skuffet» på Høibys vegne.
Uutholdelig
Under behandlingen av løslatelsesspørsmålet beskrev Høiby selv situasjonen rundt morens sykdom som «uutholdelig» og sa at tanken på å sitte fengslet mens hun var alvorlig syk var svært vanskelig.
Gjennom rettsprosessen har det også kommet frem at situasjonen rundt morens helse har vært en stor belastning for ham.
Forsvarer Petar Sekulic beskrev avgjørelsen som en stor skuffelse og mente lagmannsretten viste manglende forståelse for situasjonen rundt den alvorlig syke kronprinsesse Mette-Marit.
Oppsiktsvekkende påstand
I den danske DR-podcasten Genstart kommer kongehuskommentator Jakob Steen Olsen med en oppsiktsvekkende beskrivelse av hvordan Høiby angivelig reagerte på avslaget.
Podcasten, som ble ledet av Anna Ingrisch, handlet om den omfattende rettssaken mot Høiby og miljøet rundt ham.
Under sendingen hevder Olsen at Høiby skal ha blitt så sint etter avslaget på løslatelse at han slo hånden i veggen. Ifølge kommentatoren skal skaden ha vært så alvorlig at han måtte gå med bandasje i etterkant.
Olsen forteller videre at Høibys helsetilstand etterfølgende skal ha vært så dårlig at han ikke kunne være til stede da dommen senere ble avsagt.
Påstanden er omtalt i podcasten, men er ikke bekreftet gjennom rettsdokumenter eller åpne uttalelser fra Høibys forsvarere.
Dømt til fire års fengsel
15. juni falt dommen i den mye omtalte saken.
Oslo tingrett dømte Høiby til fire års fengsel. Dommen kom etter en flere uker lang rettsprosess som har fått stor oppmerksomhet både i Norge og internasjonalt.
Saken har avdekket detaljer om et liv preget av rus, vold og alvorlige anklager.
Høiby har anket dommen. Dermed er det ventet at saken vil fortsette i rettssystemet i tiden som kommer.