Det var priskrig på varer i påsken, men nå begynner kjedene å øke prisene.
Akkurat nå leser andre
Det norske matmarkedet har to hovedprisvinduer, 1. februar og 1. juli. Men dagligvarekjedene med Kiwi i spissen bestemte seg for ikke å justere prisene i februar.
Data fra Statistisk sentralbyrå viste at matvareprisene steg moderat med 1,6 prosent. Men nå har kjedene begynt å skru opp prisene. Det skriver Bygdeposten.
Nettavisen fotograferte selv enkelte varer like før 1. februar. En prissammenligning av Kiwi-butikken i Oslos Thereses Gate i april viser bl.a:
-
En halvliter Coca Cola Zero er gått opp fra 18,30 kroner til 19,90 kroner ekskl. pant, en økning på 8,7 prosent.
-
En flaske 1,5 liter Bris har gått opp fra 20,90 kroner til 22,90 kroner, eksklusive pant, en økning på 9,6 prosent.
-
En pakke Vita Hjertegod Lett har gått opp fra 29,90 til 31,90 kroner, en økning på 6,7 prosent
-
3 desiliter kaffefløte fra Tine har gått opp fra 22,10 kroner til 23,40 kroner, en økning på 5,6 prosent
-
En pakke toalettpapir First Price har gått opp fra 16,90 kroner til 18,90 kroner, en økning på 11,8 prosent.
-
1 kilo bananer i løsvekt har gått opp fra 21,90 kroner til 22,90 kroner, en økning på 4,6 prosent.
-
1 hekto smågodt løsvekt koster nå hos Rema og kiwi 14,9 kroner, mot 12,4 kroner før påske.
En pakke med 6 egg fra frittgående kyllinger kostet 25,40 kroner hos Kiwi 18. april, og her ved årets begynnelse holdt prisen seg under 24 kr.
Kjedene har ennå ikke satt priser på melk, 1 liter skummetmelk og 1 liter H-melk koster fortsatt 17,90 kr og 20,90 kr.
En titt på Rema 1000 på Torggata i Oslo sentrum 19. april viser at for eksempel prisene på Coca Cola Zero og Vita Hjertegod Lett er identiske med de nye Kiwi-prisene.
Ole Robert Reitan sa til Nettavisen rett før påske at butikkprisene ikke er bærekraftige, ikke i tråd med kostnadene.
– Etter en periode med svært lave priser på blant annet Coca Cola Zero og intens konkurranse i markedet, ble prisen i forrige uke justert til et mer normalt nivå, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes i Rema 1000 til Nettavisen.
På spørsmål om prisøkningen svarer kommunikasjonssjef i Kiwi Kristine Aakvaag Arvin at de dessverre måtte justere prisene etter påske.
Ifølge Arvin gjelder dette ikke bare Kiwi, men alle dagligvarebutikker. Hun skriver i en epost til Nettavisen at årsaken til at prisene nå er justert er på grunn av den enorme prisøkningen fra leverandørene 1. februar.
Arvin hevder at prisøkningene i butikken definitivt er lavere enn det leverandørene har hevet over Kiwi, langt unna det de så fra deres konkurrenter 1. februar.