Det nye vaske anlegget har vært til stor frustrasjon for Jens og de andre leietakerne i leilighetskomplekset.
Akkurat nå leser andre
De fleste huseiere vet alt om de irriterende utgiftene som følger med å ha et hus som må vedlikeholdes.
Heldigvis er du som leietaker ikke ansvarlig for vedlikehold selv, men til tross for dette ser man ofte at du indirekte betaler for det selv gjennom husleieøkninger eller gebyrer.
Det kan Jens Busch, som i over to tiår har nytt livet i det samme toetasjes rekkehuset der han bor til leie, skrive under på.
Gjennom den lange perioden Jens har bodd i eiendommen, som er kommunalt eid, levert en god og stabil bo opplevelse for Jens og naboene.
Les også
Jens Busch roser området for roen og vedlikeholdet. Han forteller at det meste fungerer som det skal, selv om noen leietakere har litt problemer med å skille mellom plasskrevende avfall og husholdningsavfall.
Men i det siste har nye avgifter og betalinger forårsaket forvirring og frustrasjon blant innbyggerne.
Det sier Jens til svenske medier Hemhyra.
I leilighetskomplekset, som ligger nær sentrum av den svenske byen Lidingö, fikk de for noen år siden byttet vaskemaskinene på vaskerommet, som kan bestilles via en digital tavle.
Selv om systemet har vært i bruk i flere år, kan det ikke brukes på telefon eller nettbrett, noe som betyr at Jens og de andre beboerne fortsatt må gå ned og bestille time manuelt.
I likhet med vaskeribookingen er også dørene til eiendommene digitalisert, da de åpnes med nøkkelbrikke, men heller ikke her fungerer intercom-systemet optimalt, noe som gjør det vanskelig for Jens å låse opp porten fra leiligheten sin.
Fikk ekstraregning hver måned
Tidligere på året oppdaget Jens, at han betaler ekstra for det digitale bookingsystem og passersystem til dørene.
Han ble svært overrasket da han leste leieavtalen og fant honorarer for «digitale tavler» og «pass system».
– Jeg synes det er normale ting som skal være inkludert i husleien, og ikke noe verten skal kunne ta ekstra betalt for, sier Jens.
Philip Axén, forhandlingsleder i Leieboerforeningen, forteller at gebyrene ble innført under de siste husleieforhandlingene. Grunneierne ønsket høyere kompensasjon for nøkkelbrikkene da de anses å heve standarden, men dette ble ikke akseptert. Flere leietakere har reagert på gebyrene og mener verten har vært dårlig til å informere om dem.
Mikael Thorell, ansvarlig for Lidingö Byboliger, erkjenner at gebyrene kunne vært håndtert bedre.
– Vi burde ha sendt ut informasjon til leietakerne våre og så priset inn beløpene i husleien, sier han, og legger til at det er vanlig å ta betalt for disse tjenestene.