Forside LIVSSTIL Nordmenn spiste sunnere i januar – eller?

Nordmenn spiste sunnere i januar – eller?

At nordmenn omfavnet den sunnere livsstilen i januar er en sannhet med modifikasjoner.

Akkurat nå leser andre

Nordmenn sier at de vil leve sunnere i januar, men virkeligheten er en helt annen. Det viser tall fra matutleveringstjenesten Wolt.

For mens de store matbutikkene kjørte kampanjer på sunn mat i måneden etter jul, og både Kiwi, Rema og Coop Extra har været ute og rapportert om boom i salget av en del sunne varer, er virkeligheten en annen hos dem man ringer til når man er «fysen» på noe godt.

Januar er kjent for at mange ønsker å starte med nye, sunne vaner, og årets start var intet unntak.

Søkte etter sunn mat
Data fra Wolt-appen viser en markant økning i søk etter sunn mat som salater, poke bowls og lette måltider sammenlignet med desember. Likevel holdt nordmenn seg trofaste til sine klassiske favoritter: Bestillingene av hamburgere og pizza forble på samme høye nivå som før.

Det skriver Wolt i en pressemelding.

Ifølge statistikken økte antallet søk på “salat” med 44 prosent fra desember til januar, søk på “lett” økte med 16 prosent, “pokebowl” økte med 34 prosent og søkene på “acaibowl” mer enn doblet seg fra desember til januar.

Da februar kom, gikk søkeordene tilbake på desembernivå, så interessen for det sunne har tydligvis mistet nyhetens interesse.

Velger comfort food
«Vi ser at mange brukere starter året med gode intensjoner og søker aktivt etter sunnere alternativer, men samtidig viser tallene at comfort food fortsatt står sterkt i hverdagen. Det handler ikke nødvendigvis om å kutte ut favorittmaten, men om balanse. Kanskje 2025 blir året hvor nordmenn faktisk bestiller det de søker etter2, sier Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt Norge.

For mens nordmenn søkte på salat og pokebowls, var det allikevel saftig burger, smakfull kebab og rykende varm pizza som ble levert på døren. Andelen hamburger økte faktisk med ett prosentpoeng, mens andelen pizza gikk ned med ett prosentpoeng fra desember til januar. Andelen kunder som gikk for kebab og sushi holdt seg på samme nivå.

«Det ser ut til at folk er nysgjerrige på sunnere valg, men også at gamle vaner sitter godt i. Mange balanserer nok det nye året med både grønne valg og en saftig burger når cravingsene melder seg», sier Stenersen.

Les også

Ads by MGDK