Opptrapping av fotobokser over hele Norge.
Akkurat nå leser andre
Farten på norske veier har lenge vært et problem, og myndighetene ønsker nå å skjerpe innsatsen. Regjeringen har varslet en omfattende satsing på automatisk trafikkontroll (ATK), og de kommende årene vil mange nye fotobokser bli satt opp over hele landet.
Det skriver DinSide
Forebygging fremfor reaksjon
I dag er det omtrent 430 fotobokser i Norge, hvorav 69 er såkalte streknings-ATK som måler gjennomsnittsfarten over flere kilometer. Frem til nå har kriteriene for plassering vært knyttet til veistrekninger med høy ulykkesstatistikk.
Men i den nye Nasjonale Transportplanen (2025–2036) heter det at «vi vil legge til rette for å øke bruken av ATK (automatisk trafikkontroll), både punkt- og strekningsmålinger». Det betyr at fotobokser i fremtiden også kan settes opp der ulykker ennå ikke har skjedd, men hvor høy fart er en tydelig risiko.
Alvorlige ulykker knyttet til fart
Statens vegvesen viser i sine ulykkesanalyser at høy fart er en faktor i en tredjedel av alle dødsulykker i trafikken. I tillegg er den medvirkende i mange av de rundt 600 ulykkene som årlig resulterer i alvorlige personskader.
Les også
Forskning fra Transportøkonomisk institutt (TØI) støtter opp under behovet for flere fartskontroller. Ifølge en rapport fra 2014 blir antall drepte og skadde halvert på veier med streknings-ATK, og effekten varer flere kilometer forbi selve kontrollpunktet.
Kraftig opptrapping allerede i år
Ifølge Hilde Halås Hasseløsæther, seksjonssjef for ATK i Statens vegvesen, er arbeidet allerede i gang.
«De siste årene har vi i snitt satt i drift to nye ATK-anlegg i året. I år vil vi få på plass seks nye. Allerede i september setter vi drift streknings-ATK på E10 ved Bogen i Lofoten og på E6 ved Snåsavantnet i Trøndelag. Senere i år åpner vi fire nye fotoboksanlegg. Opptrappingen er i gang», sier hun til DinSide.
Listen over nye anlegg som åpner i år inkluderer:
- E10 Bogen, Lofoten – streknings-ATK (september)
- E6 Snåsavatnet, Trøndelag – streknings-ATK (september)
- E39 Blindheimstunnelen, Ålesund – punkt-ATK
- E30 Bergheim–Egge, Gloppen – streknings-ATK
- E18 Tvedestrand–Risør – streknings-ATK
- Rv2 Sigernessjøen – streknings-ATK
Kostbare tiltak
Hvor mange nye bokser som totalt kommer de neste årene, er fortsatt uvisst.
Les også
«Å bygge slike anlegg er sesongarbeid og noe vi bare kan gjøre om sommeren. I tillegg koster det penger. Et anlegg for streknings-ATK koster rundt seks millioner kroner, så hvor mye penger vi får på budsjettet avgjør. Vårt mål er imidlertid å være rustet for å kunne bygge og sette i drift ti anlegg i året når vi kommer til 2028», forklarer Halås Hasseløsæther.
Sammenligning med Sverige
Til sammenligning finnes det i dag omtrent 2500 fotobokser i Sverige, hvor de omtales som trafikksikkerhetskamera. Myndighetene der har allerede besluttet at antallet skal økes til 3000.
Halås Hasseløsæther tror imidlertid ikke vi vil se like mange i Norge. Hun peker på at vi har et annet system, og at det fortsatt vil være mulig å nå det politiske målet om null drepte i trafikken innen 2050 uten å sette opp like mange anlegg som i nabolandet.