Reisende i hovedstaden må belage seg på store forsinkelser.
Akkurat nå leser andre
Det har vært en tøff sommer for alle som har vært avhengige av kollektivtransport i Oslo-området. Stengte stasjoner, oppgraderinger av T-banenettet og buss for bane har preget hverdagen til tusenvis av reisende.
Og som om ikke det var nok – nå kommer en ny forsinkelse. Denne gangen skyldes det en pinlig tabbe: Trikkene har fått påfylt feil type sand.
Feil sand gir færre avganger
Ruter bekrefter at det er brukt en for grov sandtype i trikkenes bremsesystem. Selv om dette ikke utgjør noen fare for passasjerene, må trikkene inn på verksted for å få skiftet sanden.
Fram til søndag reduseres antallet avganger på alle trikkelinjer fra seks til fire avganger i timen, opplyser Ruter.
Arbeidet med å bytte til riktig sandtype er allerede godt i gang, og det jobbes døgnet rundt for å få alt i normal drift igjen.
Les også
«Det planlegges for normal trafikk fra mandag 1. september, sier pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen.
Oppfordrer folk til å reise utenom rushtiden
Mens trikkene er inne og skifter sand er det færre trikker tilgjengelig, og derfor reduseres antall avganger fra seks til fire i timen.
Reduksjonen i antall avganger vil merkes – spesielt i rushtiden.
«Det kan bli trangt hvis alle skal reise samtidig, så de som har mulighet til det, oppfordres til å reise litt tidligere eller senere», sier Johansen.
Han anbefaler også å bruke Ruter-appen eller nettsidene for oppdatert ruteinformasjon.
Les også
«Vi oppfordrer alle til å beregne litt ekstra tid til reisen», sier han.
Sand – en viktig del av bremsesystemet
Trikkenes bremsesystem bruker sand for å få bedre grep mellom hjul og skinne, særlig på glatt føre.
Den feilaktige sandtypen har gitt lengre bremselengde, og derfor må hver trikk få skiftet ut sanden manuelt – et tidkrevende arbeid som nå presser kapasiteten.