Over 170.000 trafikanter slipper bot selv om de kjører for fort.
Akkurat nå leser andre
De kjører for fort og fotograferes i fotoboksene, men likevel vanker det ingen bot.
Årsaken er at det er alt for vanskelig å identifisere føreren.
Det skriver Teksiden.no.
430 fotobokser
I Norge foregår mye av trafikkontrollen automatisk ved hjelp av fotobokser som er plassert på strategiske steder rundt på norske veier. Det finnes 430 fotobokser eller ATK – automatisk trafikkontroll – plassert langs veiene rundt om i landet, og mange flere er på vei.
Disse registrerer og fotograferer kjøretøy som kjører fortere enn den tillatte farten – enten som punktmåling eller strekningsmåling, avhengig av hvor man befinner seg.
Les også
Felles er at fotoboksene står på steder som er spesielt ulykkesbelastet, og formålet er å få trafikantene til å senke farten. Det har ført til at antall alvorlige ulykker har gått ned på de aktuelle strekningene, viser beregninger foretatt av Transportøkonomisk institutt.
Saftige bøter
Å bli tatt i en automatisk fartskontroll i 2025 kan få alvorlige konsekvenser – både økonomisk og for førerkortet ditt.
Etter at bøtesatsene ble oppjustert i mars, har prisene nådd nye høyder. Kjører du for eksempel 66 km/t i en 50-sone, må du ut med 8.400 kroner, og du får 3 prikker på førerkortet.
Overskrider du med 11–15 km/t i en 60-sone, koster det 5.450 kroner, mens 16–20 km/t over gir en bot på 7.800 kroner.
I 70-sone eller høyere, kan du kjøre noe fortere før du mister førerkortet, men også her stiger boten raskt: Kjøring i 86 km/t i en 70-sone gir 7.250 kroner i bot og 3 prikker.
Les også
Det skal heller ikke mye til før du risikerer førerkortbeslag:
I 50-sone holder det å kjøre 76 km/t eller mer, og i 70-sone er grensa 96 km/t. De som har førerprøven i prøveperioden risikerer dobbelt antall prikker og kan miste lappen etter ett alvorlig brudd.
Men dette gjelder ikke for alle.
Disse slipper unna
Det er en gruppe trafikanter som ikke trenger å bekymre seg for bøtesatsene for å bli tatt i fotoboksene: Motorsyklistene.
«Motorsykler har skiltet bak, vi tar kun bilder forfra», sier seniorrådgiver i ATK-seksjonen i Statens vegvesen, Christer Taule Kjerrgård til Broom, og bekrefter dermed at motorsyklister ikke fanges i fotoboksene.
Les også
Ifølge Opplysningsråd for veitrafikken (OFV) er det totalt det registrert rundt 177.000 lette og tunge motorsykler i Norge.
Motorsyklistene blir riktignok fotografert, men identifiseringsarbeidet er mye vanskeligere og blir håndtert av politiet.
Det ser ikke ut til å være en endring på vei for å ta fartssynderne på to hjul.
«Det arbeides ikke med noen løsning for å kunne ta bilde av bakside av kjøretøy. Dette er en sammensatt problemstilling. Fører skal identifiseres. Det kan være vanskelig når det gjelder motorsyklister», utdyper Taule Kjerrgård overfor nettstedet.