Kundene strømmer til Rusta.
Akkurat nå leser andre
Lavpriskjeden Rusta opplever vekst i omsetning, samtidig som lønnsomheten presses. Selskapet satser tungt på utvidelser i Norden, med seks nye varehus denne høsten.
Store planer for ekspansjon
Høsten 2025 markerer en historisk satsing for Rusta, som åpner seks nye varehus i både Sverige og Finland. Allerede har dørene åpnet i Lindesberg i Sverige og Äänekoski i Finland. Etter de kommende åpningene vil kjeden være oppe i 231 varehus fordelt på Sverige, Norge, Finland og Tyskland.
Våren 2026 planlegger selskapet dessuten sitt første byvarehus i Helsingfors sentrum – en ny milepæl i Finland, ifølge en pressemelding.
Administrerende direktør: «Føles fantastisk»
Planene ble først lagt frem i desember 2024, da Rusta annonserte en målsetting om 50 til 80 nye varehus i inneværende og neste regnskapsår.
«Det føles fantastisk å starte høsten på best mulig måte ved å fortsette varehusekspansjonen i høyt tempo i våre nordiske markeder. I løpet av året ser vi også frem til å åpne vårt første byvarehus i Helsingfors. Varehusåpningene er en viktig del av vår langsiktige strategi om å fortsette å investere i vekst i alle markeder, og bidrar til å styrke vår posisjon som en ledende aktør i det nordiske lavprismarkedet,» sier administrerende direktør Göran Westerberg i en pressemelding.
Overskuddet faller
Les også
Til tross for økt omsetning viser delårsrapporten en nedgang i driftsresultatet på 71 millioner svenske kroner.
«Resultatmessig er kvartalet negativt påvirket av valutaeffekter, som vi vurderer som midlertidige, men også av det svake markedet i Finland,» heter det i rapporten.
Positive signaler i Norge og Sverige
Utviklingen har imidlertid vært langt lysere i Norge og Sverige.
«Norge hadde den høyeste veksten av alle Rustas markeder, og i både Sverige og Norge merkes nå tydelig forbedrede markedsforhold med en gjennomgående økt kjøpevilje blant kundene,» skriver selskapet i delårsrapporten, som Göteborgs-Posten har omtalt.