Oslo Lufthavn står foran krevende utfordringer.
Akkurat nå leser andre
Tall fra Avinor gir nå grunn til uro for landets største flyplass. Oslo Lufthavn, som lenge har vært sett på som en motor i norsk luftfart, opplever svakere vekst enn sine konkurrenter i nabolandene.
Svake veksttall sammenlignet med nabolandene
I august økte trafikken på Gardermoen med kun 3 prosent. Til sammenligning kunne både Arlanda i Stockholm og Kastrup i København vise til langt sterkere tall – 8,6 prosent vekst.
For Arlanda ble den største fremgangen registrert på utenlandstrafikk, med en oppgang på 5,1 prosent. Kastrup hadde en enda kraftigere økning, med 7,8 prosent på Europa-ruter og hele 10,4 prosent på interkontinentale flyvninger.
Det skriver Flysmart24
«Uroer oss»
Denne utviklingen bekymrer Avinor sterkt.
Les også
«Oslo lufthavn er utrolig viktig for hele Norges konkurransekraft og internasjonale attraktivitet», sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor.
Han legger til: «Dette uroer oss.»
Økt innsats for nye ruter
På bakgrunn av tallene har Oslo Lufthavn nå styrket arbeidet med å sikre seg flere flyruter. Målet er å gjenvinne fart i veksten og beholde posisjonen som en sentral hub for norsk luftfart.
Fortsatt nest størst i Skandinavia
Til tross for den svake utviklingen ligger Gardermoen fremdeles på andreplass i Skandinavia målt i antall reisende. I august hadde Kastrup størst trafikk med 3,2 millioner passasjerer. Oslo Lufthavn fulgte etter med 2,6 millioner, mens Arlanda endte på 2,4 millioner.
Når det gjelder antall flyvninger viser imidlertid statistikken fra Eurocontrol et mer nedslående bilde. Gardermoen har hatt nullvekst det siste året, mens Kastrup og Arlanda har økt med henholdsvis 14 og 8 prosent.
«Ikke råd til å tape»
Les også
Avinor erkjenner at konkurransen om internasjonal trafikk er hard.
«Oslo Lufthavn står i en tøff internasjonal konkurranse – særlig fra Arlanda og Kastrup. Disse flyplassene posisjonerer seg offensivt, for å vinne større andel av den internasjonale trafikken. Vi har ikke råd til å tape i denne konkurransen», konkluderer Avinor.