Nå advarer PostNord – svindlere er mer aktive enn noensinne.
Akkurat nå leser andre
Nordmenn mottar stadig flere meldinger på mobilen som ser ut til å være fra PostNord, Posten Bring, Helt Hjem eller andre leverandører.
Kanskje venter du på en pakke i posten, eller ser frem til en levering – og da virker det helt naturlig at du tror på meldingen.
Men nå advarer flere instanser: Mange slike SMS-er er svindel-SMS, der avsender utgir seg for å være legitim aktør.
Høysesong
Vi nærmer oss høysesong for denne typen svindel-SMSer. Frende forsikring er en av mange som tidligere har advart om at senhøsten er høytid for svindel-SMSer. I forbindelse med Black November, Black Friday og julehandelen, utnytter svindlere at folk faktisk venter på levering med posten.
Meldingen kan hevde at “du må logge deg på en nettside for å se sporingsinformasjon og betale en leveringsavgift”, eller at du må bruke BankID for å motta pakken.
Les også
Problemet er bare at hvis du gjør det, gjør du vondt verre.
Posten advarer
Nå advarer PostNord om en ny svindelbølge som i disse dager sveiper over Norge og Sverige. I det falske SMS-varselet hevdes det at pakken din er «pauset» og at du må betale et mindre beløp for å få den levert. Meldingen inneholder en lenke som ser troverdig ut – men som leder deg rett i fella.
«Dessverre sirkulerer det e-poster og SMS-er der avsender utgir seg for å være PostNord», sier Anders Porelius, pressesjef i PostNord Sverige, til Nyheter24.
Svindlerne opererer også i sosiale medier og på markedsplasser hvor privatpersoner selger varer. Der utgir de seg for å være PostNords kurertjeneste og ber folk betale eller oppgi kortinformasjon.
Også Posten Bring advarer mot SMS-er der man får beskjed om at en pakke har kommet, men at den ikke kan utleveres før porto eller avgift er betalt – selv om dette kravet aldri stemmer.
Les også
PostNord opplyser at de ikke sender slike meldinger, og at disse svindel-SMS-ene deles av folk som prøver å utnytte tilliten vi har til postlevering.
«Vi bruker aldri lenker på denne måten», slår pressesjefen fast.
Kunder som er usikre, bør heller sjekke sporingen i Postens app, på offisielle nettsider, eller ringe kundeservicen.
Slik unngår du å bli lurt
Ifølge Nkom og Telia er det en økning i “smishing” her, altså svindel via SMS, hvor avsendernavn enten forsøkes forfalsket eller meldingen legges i samme tråd som tidligere legitime meldinger, for å virke troverdig.
Det viktigste du kan gjøre for å unngå å bli svindlet, er å ikke trykke på lenker i SMS-er du ikke er helt sikker på. Selv om meldingen ser troverdig ut, bør du alltid bruke Postens eller PostNords offisielle apper og nettsider for å sjekke om pakken virkelig er på vei.
Les også
Er du i tvil, bør du kontakte kundeservice direkte – og ikke følge instruksjoner fra mistenkelige meldinger.
Dersom du skulle være uheldig og ha gitt fra deg konto- eller BankID-informasjon via en slik melding, må du straks sperre kortet eller kontoen din, og kontakte banken for videre oppfølging.
Slike svindel-SMS-er er ikke bare irriterende – de kan få alvorlige økonomiske konsekvenser.
Ved å være skeptisk og dobbeltsjekke før du klikker, kan du unngå å gå i fella. For når noe virker for godt – eller for presserende – til å være sant, så er det som regel nettopp det.