Forside NYHETER Fra milliarder til nesten null: Hva skjedde med shopping-favoritten?

Fra milliarder til nesten null: Hva skjedde med shopping-favoritten?

For bare noen år siden var shoppingappen spådd å revolusjonere netthandelen. Nå er den nesten borte. Hva gikk galt?

Akkurat nå leser andre

Det startet som en suksesshistorie Silicon Valley elsker: En tidligere Google-ingeniør, Peter Szulczewski, lagde en app som brukte algoritmer for å vise deg ting du ikke visste du ville ha – før du selv gjorde et søk. Det virket. I 2015 var Wish verdens mest nedlastede shoppingapp, med 400 millioner brukere og en verdisettelse på svimlende 14 milliarder dollar. Det skriver Unilad.

Amazon og Alibaba skal ha prøvd å kjøpe selskapet for 10 milliarder dollar. Svaret? ”Vi skal bli større enn Walmart,” sa Szulczewski.

Men bak den ville veksten skjulte det seg alvorlige problemer.

Wish satset på impulskjøp. Billige dingser, ørepropper til en tier, kjoler til en femtilapp. Det handlet ikke om behov, men om dopamin. Dessverre var mange av produktene falske, leveringstiden lang, og kundeservicen nesten ikke-eksisterende. Å fikse problemene ble utsatt gang på gang. Til slutt var det for sent.

I 2020 brukte Wish 1,7 milliarder dollar på annonser, men tapte likevel 745 millioner dollar. Da koronaen traff og prisen på digitale annonser økte, kollapset selskapets viktigste vekstmotor.

Les også

Omsetningen raste fra 2,5 milliarder til 500 millioner. Antall brukere falt fra 100 millioner til 11 millioner. På nettforumet Reddit oppsummerte en bruker det slik:

”Da ‘wish-versjon’ ble slang for den dårligste utgaven av noe, var det over.”

Wish forsøkte å snu skuta: Ny logo, høyere priser. Men som en annen Reddit-bruker sa det:

”Samme ræl som før, bare dyrere enn Amazon og tregere levering.”

I mellomtiden kom Temu på banen med bedre design og raskere frakt. Wish ble akterutseilt. Tre toppsjefer sluttet i løpet av ett år, og i 2024 ble selskapet solgt for bare 173 millioner dollar. Et fall på 99 % fra toppen.

Les også

Hvis det hele virker kjent, så er det fordi det er det. Husker du BlackBerry? En gang verdt 85 milliarder dollar, men klarte aldri å henge med da iPhonen kom. Historien gjentar seg, bare med nye aktører.

Wish ble bygget på algoritmer og billige impulskjøp. Men uten kvalitet, tillit og langsiktig tenkning varer ikke festen lenge – uansett hvor smart teknologien er.

Ads by MGDK