Forside NYHETER Kraftig økning i drivstoffprisene kan komme

Kraftig økning i drivstoffprisene kan komme

Dieselbil
Lena_karpi / Shutterstock

Prissjokk på drivstoff: Norge følger EUs kvotesystem.

Akkurat nå leser andre

Innen 2027 kan norske og svenske bilister stå overfor et historisk prissjokk på bensin og diesel. Bakgrunnen er EUs nye kvotesystem for transportsektoren, kalt Emissions Trading System 2 (ETS2), som pålegger selskaper å kjøpe klimakvoter for utslippene fra fossilt drivstoff.

Målet med ordningen er å redusere Europas CO₂-utslipp med 55 prosent innen 2030. Men eksperter advarer om at ordningen kan få store konsekvenser for lommeboka.

Frykt for 35 kroner literen

Svante Mandell, som har utredet saken for den svenske regjeringen, peker på at kvoteplikt kan gi ekstreme bensinpriser:

«Vi gjorde en beregning for en tid tilbake og da endte vi opp med en bensinpris på 35 kroner per liter etter at selskapene har begynt å betale klimakvoter», sier han til Carup.

Han presiserer at det er vanskelig å si hvor høyt prisnivået faktisk vil havne, blant annet fordi biodrivstoff kan brukes for å dempe økningen.

Norge følger etter

Les også

Selv om Norge står utenfor EU, har Stortinget allerede bestemt at landet skal bli en del av kvotesystemet. Norske bilister kan derfor oppleve samme utvikling som i Sverige. Regjeringen har beregnet at prisene her til lands kan øke med opptil 6,54 kroner per liter for bensin og 7,49 kroner for diesel.

Det er riktignok ikke bare kvotesystemet som spiller inn. Fra før har Norge både CO₂-avgift og veibruksavgift – i dag på 4,16 kroner for bensin og 2,69 kroner for diesel. Dermed kan kvoteplikt komme som et ekstra påslag.

NAF krever avgiftskutt

Pressesjef i NAF, Ingunn Handagard, frykter at summen av eksisterende avgifter og de nye kvotekostnadene vil gjøre det svært dyrt å fylle tanken.

«De nye kvotereglene kan bety at prisen på klimakvoter vil komme på toppen av CO₂-avgiften som bilistene allerede betaler på pumpen. Det blir dermed dobbel avgift og langt dyrere å fylle tanken», sier hun.

NAF mener det må kuttes i veibruksavgift eller andre bilrelaterte skatter for å unngå en slik utvikling. Handagard minner om at Norge allerede har oppnådd betydelige utslippskutt fra bilparken:

Les også

«Vi allerede kutter mye og tall fra regjeringens klimamelding viser at utslippene fra personbiler er hele 30 prosent lavere nå enn i 1990.»

Hun peker på at elbilpolitikken er den viktigste årsaken til dette:

«Hvert år ruller over hundre tusen nye elbiler ut på norske veier. Det er ikke fordi avgiftene på bensin og diesel har skutt i været, men fordi det lønner seg å kjøpe elbil. Derfor er elbilfordelene fortsatt det viktigste grepet for å fortsette å kutte utslipp fra bilene vi eier og kjører.»

Ads by MGDK