Her får du Norges billigste grillpølser.
Akkurat nå leser andre
Prisene på grillpølser varierer kraftig denne uken, og nettbutikken Oda markerer seg tydelig som den store utfordreren i markedet.
Med en kampanjepris på bare 26,90 kroner for en pakke Gildes grillpølser, har de lagt lista langt under konkurrentene. Prisen er hele 60 prosent lavere enn fastprisen – og langt mer aggressiv enn hos andre kjeder.
Spareblogger Rune Gjerrigknarken Nikolaisen er imponert: «26,90 er en veldig god pris. Jeg kan ikke huske sist jeg så et bedre tilbud.»
Det skriver Nettavisen
Flere følger etter – men ikke alle
Selv om Oda ligger suverent lavest, har også andre dagligvarekjeder senket prisene denne høstferien. Hos Spar koster pakken nå 41,94 kroner, hos Meny 39,90 og hos Bunnpris 35,00. Joker, derimot, har valgt å stå utenfor kampanjen – med en pris på hele 72,90 kroner per pakke.
Les også
De tre tradisjonelle lavpriskjedene, Rema 1000, Kiwi og Extra, holder seg på 64,90. Likevel markedsfører Extra grillpølsene i sin kundeavis. På forsiden står slagordet «Gjør det billig», men prisen på 64,90 er uendret.
Nikolaisen mener dette er et eksempel på villedende markedsføring, og hevder at kundeavisene ofte skaper inntrykk av at flere varer er på tilbud enn de faktisk er.
Han utdyper at dette trolig er en bevisst strategi fra kjedenes side for å få folk til å tro at de sparer mer enn de gjør. «Det er helt sikkert en bevisst strategi. Det tviler jeg ikke på for fem flate øre.»
Oda innfører maksgrense
For å unngå tomme hyller har Oda valgt å sette en grense på maks to pakker per kunde. Etter det gjelder ordinærpris på 64,90. Nikolaisen mener dette er et smart grep som sikrer at flere får mulighet til å benytte seg av kampanjen, i stedet for at noen få kjøper opp alt.
Odas pressekontakt Thor Steinhovden understreker at lavprisprofilen på nett ikke alltid er like godt kjent blant kundene: «Eksempelet med grillpølsene viser at en nettbasert kjede kan konkurrere godt på pris mot de andre dagligvarekjedene.»
Extras forklaring
Les også
Nettavisen har også konfrontert Extra med hvorfor de reklamerer med pølser til 64,90 som om det var et spesielt tilbud.
Kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen svarer at dette er deres «faste, lave pris». Han påpeker samtidig at kundeavisene skal vise både bredden i sortimentet og de faktiske tilbudene, og at det alltid står tydelig hvor mye man sparer.