Forside FORBRUKER Fra app til handlegate: Shein åpner sin første fysiske butikk...

Fra app til handlegate: Shein åpner sin første fysiske butikk i Europa

Shein,Online,Web,Shop,Bags.
Graffitimi / Shutterstock.com

Her skal den første butikken ligge.

Akkurat nå leser andre

Billigplattformene Shein, Temu og Wish har på få år endret hvordan millioner av unge handler klær og småvarer.

Fristende lave priser, uendelige produktutvalg og lynrask levering har gjort dem til globale giganter – men også til syndebukker for overforbruk, dårlige arbeidsforhold og et enormt miljøavtrykk.

Nå tar den kinesiske motegiganten Shein neste skritt: Fra å være en ren netthandel går selskapet inn i det europeiske butikkmarkedet.

Det skriver BBC.

Kritikk og bekymringer

Ifølge BBC vil Shein åpne sine første permanente butikker i Europa i samarbeid med den franske detaljkjeden Societe des Grands Magasins, som står bak blant annet stormagasinet Galeries Lafayette.

Les også

Første butikk åpner i Paris, og flere franske byer står på listen kort tid etter: Dijon, Reims, Grenoble, Angers og Limoges.

Flere moteeksperter har uttrykt bekymring for om at de fysiske Shein-butikkene kan forsterke overforbruket blant unge

Shein ble grunnlagt i Kina i 2008 og har hovedkontor i Singapore. Til tross for massiv vekst er selskapet flere ganger blitt kritisert for dårlige arbeidsvilkår hos leverandører.

En rapport fra Public Eye i 2024 dokumenterte at enkelte arbeidere hadde arbeidsuker på opptil 75 timer, til tross for løfter om forbedringer.

Første stopp: Paris

At startskuddet går i Frankrike er ikke tilfeldig. Shein sier til BBC at landet, som en av verdens mest innflytelsesrike motescener, var et naturlig valg for satsingen.

Les også

Samtidig er Frankrike et viktig marked for billig mote blant lavinntektsgrupper.

Men satsingen kan møte motstand. Frankrike er på vei til å bli det første landet i verden som innfører lover mot «fast fashion» – med strengere regler for reklame, arbeidsforhold og bærekraft.

Eksperter mener at dette kan bli en utfordring for Sheins planer.

Selskapet har tidligere testet pop-up-butikker i byer som London og Madrid, men åpningen i Paris markerer første gang Shein etablerer seg med en permanent fysisk tilstedeværelse i Europa.

Ads by MGDK