Flere kunder reagerer nå på et stille, men merkbart skifte i butikkhyllene – og årsaken kan overraske deg.
Akkurat nå leser andre
Prisveksten på dagligvarer har vært et hett tema også her i Norge de siste årene.
Vi har sett kraftige prisøkninger på nesten alle hyllevarer, og matbudsjettet har skutt i været for mange norske familier.
Utviklingen ligner den man har sett i flere europeiske land, blant annet Danmark – og noen av erfaringene derfra er høyst relevante for oss også.
I våre naboland skjer det fra tid til annen at dagligvarekjedene ikke blir enige med store leverandører om pris og avtaler.
Det fikk stor oppmerksomhet i Danmark i fjor, da Rema 1000 valgte å droppe hele Kellogg’s-sortimentet etter en fastlåst forhandling.
Les også
«Vi kan ikke ha varer stående på hyllen og samle støv fordi vi ikke kan tilby kundene riktig pris», uttalte Rema 1000 Danmarks kommunikasjonsdirektør Jonas Schrøder til B.T. den gang.
Kan det samme skje i Norge?
Selv om akkurat denne situasjonen ikke har utspilt seg i Norge, er mekanismene de samme.
Også norske dagligvarekjeder forhandler hardt med leverandører, og flere eksperter har pekt på at liknende konflikter kan oppstå her – særlig når prispresset er så høyt som nå.
Kundene endrer handlemønster
I Danmark forteller Rema 1000 at forbrukerne umiddelbart byttet over til butikkjedens egne merkevarer da Kellogg’s forsvant fra hyllene.
Det er en trend som også er tydelig i Norge: Nordmenn kjøper stadig mer First Price, Eldorado og andre rimeligere alternativer når prisene stiger.
Les også
Schrøder fortalte at de danske kundene handlet mer private label enn noen gang, og at tilbudsvarer ble enda viktigere. Det kjenner mange nordmenn seg igjen i.
Rundt høytider – som jul – ser butikksjefene også her hjemme at folk hamstrer varer som smør, kaffe og ribbe når prisene settes ned.
I Danmark gikk det så langt at en kvinne kjøpte 120 pakker Lurpak-smør på tilbud, noe som skapte debatt.
Det viser hvor kreative og kompromissvillige forbrukere kan bli når prisene skyter fart.
Hva betyr dette for norske forbrukere?
Selv om Danmark har hatt enkelte konflikter som ikke har oppstått i Norge, peker tendensene én retning: Når prisene øker kraftig, endrer folk adferd – uansett land.
Les også
Norske forbrukere handler mer tilbudsvarer, flere velger rimeligere merker, og mange følger ekstra nøye med på kampanjer.
Alt tyder på at den utviklingen vil fortsette så lenge prisnivået holder seg høyt.