En fersk rapport viser at svindlere har fått et farlig forsprang, og mange nordmenn merker konsekvensene i hverdagen.
Akkurat nå leser andre
En ny undersøkelse fra Ipsos, gjort for Gjensidige, viser at svindel har blitt en ubehagelig del av hverdagen for mange i Telemark.
Hele 17 prosent av innbyggerne sier at de har blitt lurt etter å ha mottatt meldinger på SMS, e-post eller ulike meldingsplattformer. Funnene peker én vei: Risikoen for digital svindel har aldri vært større.
Det skriver mediet varden.no.
Svindlere med stadig mer avanserte triks
Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige peker på at svindlerne ligger flere steg foran.
«Svindlerne blir stadig mer profesjonelle, metodene mer avansert og det blir stadig vanskeligere å skille rett fra galt», sier han.
Les også
De etterligner alt fra statlige etater til store merkevarer, noe som gjør det vanskelig for folk flest å skille mellom ekte og falske henvendelser.
Nesten halvparten av dem som deltok i undersøkelsen sier at de sliter med å vurdere om en melding faktisk er svindel.
Det viser et problem som ikke lenger bare rammer uerfarne brukere, men befolkningen generelt.
Et behov for klarere råd
Ifølge Voll er både unge og eldre spesielt utsatt. Mange ønsker å tro at informasjonen de mottar er riktig, og handler ofte raskt.
Derfor mener han det er viktig å ta en tydelig prat med dem som trenger det.
Les også
De bør alltid dobbeltsjekke med noen de stoler på før de klikker på lenker, deler personopplysninger eller signerer dokumenter de ikke forstår.
I enkelte land finnes det store call-sentre som kun jobber med én ting: å lure intetanende mennesker.
Det sier noe om hvor systematisk og kynisk denne typen kriminalitet har blitt.
En hverdag full av falske fristelser
Forbrukere møter daglig en strøm av tilbud, annonser og meldinger som virker både uskyldige og fristende.
Ifølge Voll er dette nettopp situasjoner svindlerne utnytter. Alt som virker uvanlig fordelaktig bør undersøkes nøye før man går videre.
Les også
Skepsis er det beste forsvaret
Gjensidige råder folk til å ta et kort øyeblikk for å tenke seg om før de handler. Det lønner seg å spørre seg selv: ‘Er dette egentlig realistisk?’
Hvis svaret er nei, bør man la være å trykke. Et lite øyeblikk med sunn skepsis kan spare både tid, penger og bekymringer.
Voll oppsummerer det klart: Skepsis er et av de viktigste våpnene vi har i møte med moderne svindel.