Coop Obs med spesiel oppfordring: Klem på puppene!

05/10/2024 18:02

Yvonne

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Oppsiktsvekkende opfordring fra butikksjef i Obs-butikk.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Klistremerker på frukten
Oktober er rosa måned hvor Kreftforeningen setter fokus på brystkreft. Gjennom en rekke aaksjoner og samarbeidsprosjekter samles det inn penger til brystkreft-forskning og arbeid med å forebygge og behandle krefttypen.

Hos Obs Harstad har de valgt en litt i øyenfallende metode for å sette fokus på brystkreft-saken gjennom Rosa sløyfe-aksjonen. Mens andre butikker selger små rosa sløyfer, nøyer matbutikken seg ikke med det.

I stedet har de ansatte klistret klistermerker på tusenvis av avokadoer og mangoer, forteller salgssjef for frukt og gønt ved Obs på Sjøkanten senter til Harstad Tidende.

Klem heller på puppene
Kundene har en tendens til å klemme litt ekstra på disse fruktene for å se om de er modne. Det er en plage for butikkene fordi det kan føre til brune flekker i fruktkjøttet når andre kunder kjøper fruktene. Mange butikker har hatt aksjoner for å få kundene til å spotte moden frukt på andre måter enn å klemme på dem. Nå prøver Obs-butikken noe nytt hvor de også kan sette fokus på en viktig sak.

"Klem heller på puppene dine", står det på klistremerkene som kundene denne måneden kan finne på frukten.

Tipset henviser til at brystkreft oppdages best ved at man jevnlig merker etter på brystene for å se om man finner kuler. Funn av kuler i brystet på et tidlig stadie kan forhindre spredning av kreften og redde liv.

Formål å opplyse
Rosa sløyfe-ampanjen arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen og fokuserer på å støtte personer som er rammet av brystkreft, samt å fremme tidlig oppdagelse og forskning på sykdommen. I løpet av oktober kan man se den rosa sløyfen på ulike produkter og arrangementer, og det er mulig å kjøpe Rosa sløyfe-produkter i flere butikker, inkludert Obs, Kid, Lindex, og Mester Grønn.

Formålet med kampanjen er å opplyse om hvor viktig forskning er for å forbedre behandlinger og overlevelsesraten for brystkreftpasienter. Ni av ti kvinner overlever brystkreft i dag, men det er fremdeles viktig å støtte forskningen for å redusere antall dødsfall og senskader. Midler fra aksjonen går direkte til brystkreftforskning og tiltak som bidrar til å forbedre livskvaliteten til pasienter​