Her er resultatet: Disse elbilene støyer minst

06/10/2024 14:01

Hanne

FORBRUKER
foto: Shutterstock
foto: Shutterstock
Støynivået i elbiler kan variere betydelig, selv om de alle mangler en forbrenningsmotor.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Hvis du ikke liker høye lyder fra bilen din, bør du lese videre.

Faktisk kan forskjellen mellom de mest stillegående og de mest støyende elbilene være så stor som en firedobling i støynivået.

Dette er spesielt merkbart når man måler støy fra vind og dekk ved ulike hastigheter.

De mest stillegående elbilene
Ifølge en test utført av Bjørn Nyland, en erfaren youtuber og bilanmelder, er NIO ET7 den elbilen som støyer minst.

Ved gjennomsnittlige hastigheter på 80, 100 og 120 km/t ble støynivået målt til 61,8 dB i kupeen.

BMW i7 og Mercedes-Benz EQS SUV fulgte tett etter med støynivåer på henholdsvis 62,1 dB, noe som plasserer dem i toppen av de mest stillegående elbilene.

foto: Shutterstock

Andre stillegående modeller inkluderer Xpeng G9 Performance og Audi e-tron, som begge ligger nær toppen med støynivåer rundt 63,6 dB.

Disse bilene tilbyr eksepsjonell støyisolasjon, som gjør dem behagelige å kjøre, spesielt ved høyere hastigheter, ifølge Mobilsiden.

De mest støyende elbilene
I den andre enden av skalaen finner vi mindre modeller som Honda-e og Nissan e-NV200, som begge målte gjennomsnittlige støynivåer på 72,0 dB.

Tesla Model 3 ble også målt til et relativt høyt støynivå på 71,3 dB, noe som kan påvirke komforten på lengre motorveisturer.

Støynivået gjør en forskjell
Selv om forskjellen mellom 60 og 70 dB kanskje ikke virker stor, er desibelskalaen logaritmisk.

Dette betyr at en forskjell på 3 dB faktisk dobler eller halverer lydstyrken.

Derfor er forskjellen mellom de mest og minst stillegående elbilene betydelig, med nesten 12 dB forskjell mellom toppen og bunnen.

Denne testen viser at det er stor variasjon i elbilenes støynivå, som i stor grad avhenger av bilens aerodynamikk, dekktype og støyisolasjon.