En oversikt over markedet for online dating i Norge

Inntil nylig ble forestillingen om nettdating satt i sammenheng med aktiviteten på Facebook, men de siste årene har dette endret seg radikalt.

Sponset innhold

I 2020 er fremgangen tydelig. Stadig flere av datingsidene og dating-appene som viser seg frem i markedet nå for tiden, retter seg mot et utdannet publikum som er ivrig etter å treffe nye mennesker med lignende interesser via miljøet på nettet. Dessuten har datingmarkedet for lengst passert nivået til datingannonser som var så populære tidligere. For tiden er de mest anerkjente stedene betaltjenester som tilrettelegger for brukervennlig samhandling på en god måte. Men er egentlig nordmenn villig til å betale penger for å finne kjærligheten? Hva er alderen på de som drar mest nytte av datingsteder? Hva ser medlemmene av slike steder etter? Artikkelen er skrevet basert på undersøkelser foretatt blant brukere av Lovino.

Nettdating for lesbiske og homofile

Dataanalyser viser at 12,7 % av norske menn som benytter nettdating faktisk er interessert i homoseksuelle forhold, mens 7,6 % av norske kvinner som søker etter dating på nettet leter etter lesbiske forhold . Andelen er høyere enn i andre land, og kan ha sammenheng med at aksepten for mennesker med annerledes seksuell legning er høyere i Norge enn i andre land. Dessuten vet de som er interessert i forhold til noen med samme kjønn allerede at nettsider med dette fokuset ivaretar deres sikkerhet og høyst sannsynlig vil kunne sette dem i kontakt med mennesker som har sammenfallende interesser og legning. Med andre ord øker sjansen for å finne en partner betydelig, ved å bruke datingsider som spesialiserer seg på dette.

Fokuset er på seriøse forhold

Selv om dating på nettet har hatt et tvilsomt rykte på grunn av apper som Tinder, der oppfattelsen er at fokuset ligger på dating eller sex, er virkeligheten en ganske annen. Analysen av tallene tyder på at bare 17,1 % av brukerne som leter etter dating på nettet, er interessert i eventyr eller dating utelukkende for sex. Det betyr at de aller fleste som bruker datingtjenester i Norge ser etter et seriøst forhold eller til og med ekteskap. Og nok en gang må det påpekes at miljøet som befinner seg på nettet foretrekker å finne en partner for et langvarig forhold bare ved det faktum at det selv før den første kontakten finner sted er mulig å lese informasjon om personen på hans eller hennes profil. Muligheten for samtale før et fysisk treff finner sted på byen, kan bekrefte eller avkrefte om de to personene er forenelige, og om det finnes grunnlag for et langvarig og seriøst forhold. 

Alle aldersgruppene er godt representert

Hvis du er over 50 år og tenker at det er for sent å registrere seg på et datingsted, at det ikke er noen vits i, så får du ta en titt på dataene og tenke om igjen. Andelen mennesker som ser etter dating på nettet og er over 50 år, er så høyt som 11,7 %. Mellom 35 og 50 år er andelen interessert i dating 19,1 %, og 71,2 % er under 35 år. Dette betyr at du, uansett alder, kan finne andre som er i en lignende situasjon og deler interesser med deg innenfor miljøet på nettet. 

Geografisk beliggenhet på nettets datingsider

Bare 15,4 % av alle som er på utkikk etter dating på nettet, oppgir at geografisk beliggenhet har noen betydning for dem. Det vil și at under en tredel av alle som interesserer seg for nettdating, ser etter en person fra et bestemt geografisk område. Muligheten til å velge område (land, by, til og med bydel eller tettsted) har gitt nye horisonter til de som ikke er interessert i avstandsforhold, men er også nyttig for brukere som akkurat har flyttet beliggenhet. 

Flere menn enn kvinner intereserer seg for dating på nettet

Andelen menn som er interessert i i dating på nettet er 53,7 %, mens bare 46,3 % er kvinner. 

Mobiltelefonen er den vanligste måten å få tilgang til datingsider på

Data viser at 81,5 % av de som leter etter nettdating bruker mobiltelefonen for å gjøre dette, mens bare 18,5 % bruker datamaskinen. Dette kan forklares med at de fleste populære datingsider har mobilapplikasjoner eller mobilversjoner som gjør navigeringen enkel og praktisk, uavhengig av ferdighetsnivået til den enkelte.

Betalingstjeneste eller gratis?

Ifølge dataene fra undersøkelsen, bruker bare 31,2 % av brukerne datingteder som innebærer avgift, eller så bruker de visse deler av nettsteder som krever en enkeltvis betaling eller annen form for kostnad. Mens gratis datingsteder frem til ganske nylig var mer vanlig, forekommer det oftere at nivået på utvikling og tjenester som tilbys har blitt så avansert at behovet for kompensasjon har blitt tydeligere. Og det virker som nordmenn flest ikke er redde for å ta på spanderbuksene og rive i litt penger når løftet om et lykkelig forhold er kan skimtes i horisonten. 

Markedet for dating på nett har vokst i Norge, og og dette har synliggjort seg ved at flere kategorier for nettsteder har dukket opp, basert på alder eller andre seksuelle legninger. Nye og spennende nett-tjenester tiltrekker seg folk som kanskje ikke har brukt slike nett-tjenester før. Muligheten for å få tilgang til en hel verden full av nye og interessante mennesker med mobiltelefonen, mot en ubetydelig kostnad, fører til en eksponentiell vekst av folk som intereserer seg for nettdating.