Ifølge en omfattende etterforskning fra nyhetsbyrået Reuters har Tesla i minst sju år avvist garantiansvar for kjente bilfeil ved å hevde at kundene har "misbrukt" bilene sine.
Undersøkelsen baserer seg på intervjuer med 20 Tesla-eiere og 9 tidligere ansatte, og tegner et bilde av en systematisk praksis der Tesla avviser garantisaker, selv ved åpenbare produksjonsfeil.
Det skriver Senest.
Skylder på "tidligere skader"
Et av eksemplene handler om Shreyansh Jain, som fikk levert en helt ny Tesla Model Y i 2023. Dagen etter sviktet høyre hjuloppheng under en helt vanlig lavfartssving. Likevel nektet Tesla å dekke skaden – og mente det skyldtes "tidligere skade".
Han er langt fra alene. Ifølge Reuters har en rekke Tesla-eiere blitt nektet dekning for feil på styring, hjuloppheng, bremser og andre vitale deler. Kunder har blitt anklaget for å ha brukt bilen feil, selv når det dreide seg om gjentakende, kjente problemer.
Mekanikere bekrefter: – Feilene var kjent
De ni tidligere Tesla-mekanikerne bekrefter at selskapet visste om feilene, men at ledelsen bevisst valgte å ignorere dem – til tross for at mekanikerne anbefalte utbedringer.
Tesla skal ha utstedt tilbakekallinger i Kina på grunn av nettopp disse feilene, men unnlot å gjøre det samme i USA og Europa, til tross for at bilene her var rammet av de samme problemene.
Intern kunnskap – eksternt avvist
Reuters fant også dokumentasjon på at Tesla har fakturert kunder for reparasjoner av deler som internt var anerkjent som defekte. Dette gjaldt også biler utenfor garanti, der Tesla visste om feilrater langt over normalen.
En tysk kvalitetskontrollrapport (TÜV) avslørte tidligere at 14,7 % av Tesla Model 3-bilene hadde alvorlige feil – særlig knyttet til styring og oppheng.
Ifølge rapporten har Teslas ledelse vært fullstendig klar over omfanget av feilene, men likevel valgt å holde informasjonen tilbake for både kunder og tilsynsmyndigheter.
Verken Tesla eller Elon Musk har ønsket å kommentere funnene fra Reuters.