En ny undersøkelse fra Kantar, på oppdrag fra SpareBank 1 Østlandet, viser at 1 av 5 har blitt svindlet på ferie.
Men ifølge svindeljeger Erik Bjerkaas er det antakelig enda flere som rammes.
"Mange vegrer seg for å si ifra fordi de skammer seg. Svindlerne vet at folk senker garden i ferien, og da er det lett å bli lurt", sier Bjerkaas.
Minibank, falske varer og billettfeller
Tallene viser at 33 prosent av de som er svindlet på ferie, ble lurt ved bruk av minibank.
"I utlandet bør du alltid sjekke minibanken for skjult kamera eller falske kortlesere. Og dekk til koden med hånda", advarer Bjerkaas.
Andre vanlige metoder inkluderer falske varer (30 prosent), billettsvindel (14 prosent) og falske SMS-er eller telefonsamtaler (12 prosent).
Spesielt billettkjøp til konserter og festivaler er et risikoområde. Svindlere selger ofte billetter som enten er falske eller solgt flere ganger.
"Bruk sikre tjenester som Ticketmaster, der du får garanti for at billetten er ekte", tipser Bjerkaas.
Dette må du gjøre hvis du blir lurt
Blir du svindlet, gjelder det å handle raskt. Sperr kortet umiddelbart og kontakt banken for å begrense beløpet du blir svindlet for.
Dette kan du løse i mobilbanken eller over telefon.
"Det er bedre at reisepartneren betaler og du overfører penger etterpå, enn å fortsette å bruke et kompromittert kort", sier Bjerkaas.
Ta alltid med flere kort på reise, men oppbevar dem hver for seg. Bruk safen på hotellet til pass og verdisaker, og ha kun det mest nødvendige med deg når du går ut.
Vær skeptisk – og bruk sunn fornuft
"Det er når vi koser oss og føler oss trygge at vi blir lettest lurt. Ta forholdsregler, så slipper du å bruke ferien på å rydde opp i bankproblemer", sier Bjerkaas.
Bruk sunn skepsis, vær bevisst, og ikke la ferien bli ødelagt av noen som vil ha tak i pengene dine.

Foto: SpareBank 1 Østlandet