Frontbøyler blir stadig mer populære på SUV-er, flerbruksbiler og nyttekjøretøy, men mange bileiere er ikke klar over at feil type kan gi trøbbel ved neste EU-kontroll.
Det skriver Teksiden.
Hos leverandører som Egil Verne AS, Norges største innen bilelektriske produkter, merker man en økt etterspørsel etter frontbøyler. De moderne variantene har utviklet seg betydelig fra de gamle kufangerne, og er nå ofte skreddersydd til bilmodellene. Mange velger disse for å feste ekstra lys, spesielt på robuste kjøretøy som firehjulstrekkere.
Men det stilles strenge krav til både typegodkjenning og dokumentasjon. Uten riktig papirer kan bøylen bli et problem – enten ved tilfeldig kontroll eller når kjøretøyet skal godkjennes i EU-kontroll.
Ifølge Arctic Trucks Norway, som er spesialister på ombygging og ekstrautstyr, dukker det jevnlig opp bileiere som trenger godkjenningspapirer på gamle bøyler – noe som ofte ikke lar seg skaffe. I tillegg oppfyller mange eldre bøyler ikke dagens krav, blant annet fordi de rager for høyt.
Moderne bøyler monteres med braketter på rammen og følger bilens konturer. De leveres ofte med tilpassede lyktefester og, om ønskelig, dokumentasjon som viser at alt er i henhold til regelverket. Når monteringen skjer hos en profesjonell aktør, kan det også ordnes med innføring i vognkortet etter kontroll hos Biltilsynet.
Alle godkjente frontbøyler skal ha en synlig og varig typegodkjenningskode som samsvarer med dokumentasjon. Ifølge EU-direktiv fra 2009 kan det være krav om godkjenning på trafikkstasjon ved ettermontering, med mindre bøylen har et EF-typegodkjenningsmerke.
Det rapporteres nå om nedgang i salget av ikke-godkjente bøyler. Kunnskapen om reglene øker, og mange ser risikoen ved å kjøpe utstyr fra useriøse nettbutikker. I tillegg gjør høye fraktkostnader det mindre lønnsomt å handle utenlands.