Advarsel går ut til 100.000 nordmenn: Pass opp for denne typen svindel med Bank-ID

29/04/2025 23:02

Yvonne

FORBRUKER
Foto: Sparebanken Norge
Dette må du gjøre hvis dublir bedt om dette.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Den 2. mai blir Sparebanken Sør og Sparebanken Vest til Sparebanken Norge. Kundene er ekstra utsatt for en spesiell type svindel den nærmeste tiden.

Svindel i forbindelse med fusjoner er en vanlig taktikk, og derfor ber bankene sine kunder være ekstra årvåkne. Spesielt i denne perioden kan svindlere prøve å få deg til å avsløre personlig informasjon som BankID og kortnummer.

"Vi jobber kontinuerlig med å beskytte kundene våre mot svindel, spesielt nå som vi gjennomgår en fusjon. I en slik periode kan det være lett å bli usikker, men vi er her for å hjelpe deg", sier Ragnhild Georgsen, leder for antihvitvask og økonomisk kriminalitet i den nyfusjonerte banken.

Svindlerne er på ferde
Det er mye som er nytt for de godt og vel 100.000 kundene i den nye Sparebanken Norge, og mange tidligere velkjente funksjoner, mailer og prosedyrer kan endres. Det kan gjøre noen usikre, og svindlere står klare til å utnytte denne overgangen for å lure folk.

Svindelmetodene kan komme via SMS, e-post, telefon eller til og med falske nettsider. Svindlerne vil ofte prøve å skape en følelse av hastverk – kanskje sier de at du må "oppdatere BankID" eller "flytte penger til en ny konto". Men vær obs: Sparebanken Norge vil aldri be deg om å oppgi BankID, kortinformasjon eller passord på telefon, SMS eller e-post.

Hvordan kan du beskytte deg?
Det viktigste rådet fra banken er enkelt: Stopp, tenk, og sjekk.

Hvis du får en mistenkelig telefon, SMS eller e-post, dobbeltsjekk alltid avsenderen og vær nøye med lenker og kontaktinformasjon. Hvis du er i tvil, kontakt banken direkte. Ikke bekreft identiteten din med BankID etter instruks fra noen andre, og vær oppmerksom på falske nettsider som kan se ut som den ekte banken.

Sparebanken Norge minner kundene på at de fortsatt kan bruke den vanlige mobil- og nettbanktjenesten som før. Den eneste merkbare forskjellen er at man fra 2. mai vil begynne å motta e-post fra en ny mailadresse.

Hva gjør du hvis du har blitt svindlet?
Hvis du mistenker at du har blitt utsatt for svindel, er det viktig å handle raskt. Ring din lokale bank eller besøk en filial for å få hjelp med en gang.

Denne perioden med fusjon kan være spennende, men den bringer også risiko for svindel. Sørg for å beskytte deg selv og vær alltid kritisk til uventede henvendelser.

Det viktigste å huske er dette:

  • Du trenger ikke å foreta deg noe som helst i forbindelse med at vi blir Sparebanken Norge. Dine kontoer, kort og BankID vi fungere helt som før. Vi vil aldri be deg om å oppgi noe informasjon for å sperre eller spore midler, flytte penger til ny konto eller lignende.

  • Vi vil aldri be deg om å oppgi sensitiv informasjon som BankID- og kortinformasjon, personlig passord og koder på telefon, SMS eller e-post.

  • Aldri del BankID- og kortinformasjon eller bekreft med BankID etter instruks fra andre. BankID brukes aldri til å bekrefte identitet over telefon.

  • Svindlere spiller på tidspress og frykt for å få deg til å foreta forhastede valg.

  • Stopp. Tenk. Sjekk. Kontakt oss direkte hvis du er i tvil om en henvendelse er ekte.