Forside FORBRUKER Biltema-suksessen ingen så komme – har solgt 11,5 millioner av...

Biltema-suksessen ingen så komme – har solgt 11,5 millioner av denne

Biltema er kjent for bildeler og verktøy. Men den mest populære varen? Den koster en tier og får folk til å lage Facebook-fanklubber.

Akkurat nå leser andre

Når man hører navnet Biltema, tenker de fleste på alt fra bilbatterier til verktøykasser. Men den største suksessen i kjedens historie har verken hjul eller motor – den serveres i brød.

For rundt sju år siden startet Biltema salget av den nå legendariske «Biltemapølsa». Siden den gang har kundene trykket den til sitt bryst – eller rettere sagt til magen. I dag selges det omtrent 11,5 millioner pølser i løpet av et rullende år.

«Pølsa er hellig», sier markedsdirektør Johan Gerdevåg. Han mener den har blitt en del av Biltemas identitet.

Og det stopper ikke ved matserveringen. Pølsa har fått sitt eget merch-univers – med alt fra strandhatter til t-skjorter og sokker med pølsedesign. Til og med en egen supporterside på Facebook, med 12 000 følgere, har sett dagens lys.

«Den betyr alt i den forstand at den skaper enormt engasjement blant våre målgrupper», sier Gerdevåg.

Les også

Prisen? Den har stått støtt på fem kroner i Biltemas kafé, uansett om du befinner deg i Norge, Sverige, Danmark eller Finland. Det skriver Marcus Oscarsson.

Biltema i Norge – størst i Norden
Norge er faktisk det landet med flest Biltema-varehus – hele 68 stykker. Til sammenligning har Sverige 62, Danmark 19 og Finland 17. Kjeden åpnet sitt første norske varehus i 1983, og har siden vokst til å sysselsette rundt 1700 ansatte her til lands. Hovedkontoret i Norge ligger vegg i vegg med varehuset i Jessheim, rett utenfor Oslo.

Danmark fikk sitt første Biltema i 2002 og har nå 600 ansatte, mens Finland har hatt kjeden siden 1985 og sysselsetter 337 personer.

Fra reservedeler til folkefavoritt
Biltema har gjennom årene vært kjent som et sted for gjør-det-selv-folket. Men den uventede pølsesuksessen viser at noen ganger er det ikke de store maskinene som drar mest oppmerksomhet – men den lille, varme klassikeren som gjør handleturen komplett.

Eller som en pølsefan på Facebook skriver: «Man kommer for verktøyet – men blir for pølsa.»

Ads by MGDK