Boikott av amerikanske varer: vin fra USA fremdeles folkets favoritt

13/04/2025 13:01

Hanne

FORBRUKER
foto: Shutterstock
Boikott av amerikanske produkter har fått økt oppmerksomhet i Norge, særlig gjennom sosiale medier.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Facebook-gruppen Boikott varer fra USA, Norway har nærmere 25.000 medlemmer, og i Skandinavia samlet har slike grupper over 200.000 medlemmer. Mange uttrykker et klart ønske om å kutte ut amerikanske produkter, og vinfavoritten Falling Feather har blitt et symbol i debatten.

Det skriver Dagbladet.

Flere har ytret at de aldri skal kjøpe vinen igjen, men salgsstatistikken viser en mer nyansert virkelighet. Falling Feather Ruby Cabernet er fortsatt Norges mest solgte vin, med 1,2 millioner liter solgt i fjor. Til tross for opprop om boikott, har Vinmonopolet ikke registrert noen dramatisk nedgang i salget. Hittil i år er det solgt over 200.000 liter – og det var en tydelig topp i vinterferieperioden.

Ifølge Vinmonopolet er det liten endring i markedsandelen, som fortsatt ligger rundt én prosent. Den langsiktige trenden viser riktignok en svak nedgang i salget av amerikansk rødvin generelt, men dette er en utvikling som har pågått over tid, og er i stor grad påvirket av endrede forbruksvaner og sesongvariasjoner – ikke nødvendigvis politiske boikottaksjoner.

Etterspørselen etter rødvin synker typisk i takt med stigende temperaturer, og den milde vinteren kan ha bidratt til et lavere salg sammenlignet med i fjor. Samtidig er det en generell nedgang i totalomsetningen etter pandemien, noe som også henger sammen med økt grensehandel, mer taxfreesalg og at flere igjen går ut og spiser og drikker sosialt.

Salgstoppen for amerikansk rødvin ble nådd i 2020, og siden da har trenden vært svakt fallende. Likevel står amerikansk vin fortsatt sterkt, med over fem prosent markedsandel hos Vinmonopolet hittil i år. Og Falling Feather holder koken som en lettdrikkelig, rød folkefavoritt.

Produsenten Anora Own Wines melder at de ikke har merket noen endringer i salget utenom normale sesongsvingninger. Responsen på vinmesser har vært positiv, og vinen fremstår fortsatt som godt tilpasset dagens forbrukertrender med sin lette stil og lave innhold av garvestoffer.

Boikottviljen kan være høy i enkelte miljøer, men i butikkhyllene ser det ut til at lojaliteten til folkefavoritten fortsatt står sterkt.

Så mon ikke vinen blir å finne i hylla på Polet fremover likevel?