Eiere av elbiler fra Volkswagen-konsernet opplever betydelig lengre ladetider etter en ny programvareoppdatering.
Problemet rammer modeller fra VW, Audi, Skoda og Cupra som er basert på MEB-plattformen.
Redusert ladekraft når du lader hjemme
Flere bileiere har lagt merke til at bilen deres ikke lenger kan lade trefase etter oppdateringen fra versjon 3.0 til 3.7.
Det betyr at ladeeffekten har sunket fra 11 kWh til kun 7,4 kWh, noe som forlenger ladetiden med flere timer.
En eier av en VW ID.4 GTX forklarer: "Vanligvis tar det seks til åtte timer å lade opp til et fullt batteri, men nå tar det 12 timer i stedet."
Det skriver Meremobil.
Økonomiske konsekvenser for elbileiere
Den reduserte ladekraften kan få økonomiske konsekvenser for elbileiere.
Mange planlegger ladingen i de billigste nattetimene, men med forlenget ladetid er de nå tvunget til å lade i dyrere tider. Dette kan bety høyere strømregninger for de berørte eierne.
Volkswagen bekrefter problemet
Volkswagen Passenger Cars i Danmark har bekreftet problemet og opplyser at endringen skyldes en beskyttelsesmekanisme i den nye programvaren.
"Derfor vil noen elbileiere oppleve at bilen deres vil gå over fra trefase- til tofaselading når bilen oppdager svingninger i ladenettet", sier pressesjef Thomas Hjortshøj.
Ifølge Volkswagen jobbes det med en ny oppdatering som forventes å være tilgjengelig før sommeren. Det er imidlertid foreløpig ikke kjent om det vil løse problemet helt.