En enkel feil – med en absurd prislapp
Når leasingavtalen utløper, leverer man fra seg bilen og håper alt går smertefritt. Det var også Dennis sitt håp, da han i juli 2024 leverte tilbake sin Tesla Model 3 etter fire års kjøring. Men det tyske leasingselskapet hadde andre planer.
Ved gjennomgang av bilen ble det oppdaget skjulte skader – blant annet på batteriet og det såkalte jekkpunktsfestet. Reparasjonen? En regning på svimlende 102.000 kroner.
Og det verste? Dennis ante ikke at han hadde gjort noe galt.
Mange Tesla-eiere gjør samme feil
Det viser seg at Dennis’ situasjon langt ifra er unik. Tesla Model 3 krever nemlig at bilen bare løftes på helt bestemte punkter. Blir den løftet feil – noe mange gjør, spesielt verksteder uten riktig kompetanse – kan både batteri og karosseri ta skade.
Og selv om bilen fortsatt fungerer fint, oppdages skadene ofte først når leasingbilen skal leveres tilbake og undersøkes nøye. Og ja – det er du som leasingtaker som må betale regningen.
Ikke dekket av garantien
Tesla er tydelige: Skader som følge av feil løfting dekkes ikke av garantien. På nettsiden deres advares det spesifikt mot å løfte ved batteriet eller sideskinnene. Kun utpekte løftepunkter skal brukes – ellers kan det ende med at hele batteriet må byttes, med seks-sifret regning som resultat.
Ifølge flere kilder har lignende saker tidligere ført til juridiske tvister, og i enkelte tilfeller har Tesla dekket kostnadene. Men det hører med til sjeldenhetene – ikke normalen.
Dette kan du lære av Dennis sin historie
Har du en Tesla – spesielt en Model 3 fra 2020 eller 2021 – sørg for at alle som skal løfte bilen din, vet hvordan det skal gjøres riktig. Det gjelder både mekanikere, dekkverksteder og deg selv om du bruker jekk.
En feil som tar to sekunder å gjøre, kan koste deg 100.000 kroner.
Her er Teslas veiledning.