Det norske alternativet til facebook vokser raskt

08/04/2025 20:01

Hanne

FORBRUKER
foto: Hudd
Vil bli et bedre valg enn tradisjonelle plattformer.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Den norskutviklede appen Hudd opplever stor vekst og har på kort tid klatret til toppen av nedlastingslistene i Norge.

Med over 100.000 brukere og mye positiv omtale i media, er ambisjonen tydelig: å bli et norsk alternativ til Facebook, tilpasset nordmenns behov og bruksvaner.

Hudd er bygget med fokus på personvern og trygghet. Appen samler funksjoner som grupper, arrangementskalender, nabolagskart og chat – alt i én plattform, uten annonser, skjulte algoritmer eller falske profiler. Verifisering via Vipps sørger for at alle brukere er ekte personer.

Appens mål er å erstatte en jungel av apper man trenger i hverdagen, som ofte brukes til alt fra idrettslag og skolekommunikasjon til nabolagsgrupper. Hudd skal forenkle hverdagen og gjøre det lettere å holde oversikt på ett sted.

Lanseringen fikk rask oppmerksomhet da appen bidro med viktig informasjon under en hendelse før politiet selv hadde rukket å varsle. Det førte til en kraftig økning i nedlastinger og interesse for tjenesten.

Riktig timing
Appens popularitet styrkes også av en økende skepsis mot amerikanske sosiale medier. Mange brukere trekker frem Hudd som et trygt og norsk alternativ i en tid preget av uro, personvernutfordringer og politisk polarisering.

Bak appen står seriegründer Eigil Tarjem, kjent blant annet for kredittscoretjenesten Defero. Med Hudd ønsker han å skape noe mer meningsfullt – en tjeneste som bygger fellesskap og lokale nettverk, uten fokus på likes og evig scrolling.

Til teamet har han fått med seg Jonas Floberg Åkre som kommunikasjonssjef, tidligere ansatt i Snapchat. Han mener tiden er inne for mer ekte og transparente sosiale medier – en plattform der innhold vises i kronologisk rekkefølge, uten manipulerende algoritmer.

Hudd skiller seg ut ved å tilby en roligere, mer oversiktlig digital hverdag der kvalitet og ekte engasjement står i sentrum. Målet er å bli den viktigste appen for nordmenn – og å gjøre sosiale medier litt mer menneskelig.