Elbiler blomstrer i store deler av Europa.
Mer enn annenhver nybil som selges er nå en elbil, og antallet rene elbiler er rundt 300.000.
Konkurransen i bilmarkedet har ført til at mange bilmerker i dag kjemper hardt mot fallende salg og vanskelige markedsforhold.
Blant de hardt rammede er Nissan, som opplever en betydelig nedgang både globalt og lokalt. Likevel finner merket et lys i mørket med førsteplassen i en prestisjefylt kundetilfredshetsundersøkelse.
Det skriver TopGear.
Nissan har måttet kutte i arbeidsstyrken med 9000 og står overfor et kraftig fall i inntjeningen.
Overskuddet har falt med 90 prosent i første halvår 2024, først og fremst på grunn av skuffende resultater i store markeder som USA, Kina og Japan.
I tillegg har Mitsubishi kjøpt tilbake de 10 prosentene av aksjene som Nissan tidligere eide i selskapet.
Til tross for utfordringene presterer merket overraskende godt når det kommer til kundetilfredshet.
I den amerikanske studien JD Powers 2024 US Sales Satisfaction Index tar Nissan førsteplassen blant volummerker.
"Det skrantende merket rangerer først i JD Powers 2024 amerikanske salgstilfredshetsindeks i volummerkekategorien," heter det.
Porsche er i toppen av kategorien for premiummerker.
Nissan er i en vanskelig posisjon, hvor kundetilfredshet og kjøpsopplevelser ser ut til å være et av få områder som fortsatt gir merket et positivt omdømme. Men det er neppe nok til å lindre de massive økonomiske utfordringene som merkevaren står overfor over hele verden.