Dette bilmerket gjør det dårligere enn noen gang – men kundene har aldri vært så fornøyde

28/11/2024 21:00

Sofie

FORBRUKER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Kundetilfredsheten er på topp, mens fortjenesten er på sitt laveste.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Elbiler blomstrer i store deler av Europa.

Mer enn annenhver nybil som selges er nå en elbil, og antallet rene elbiler er rundt 300.000.

Konkurransen i bilmarkedet har ført til at mange bilmerker i dag kjemper hardt mot fallende salg og vanskelige markedsforhold.

Blant de hardt rammede er Nissan, som opplever en betydelig nedgang både globalt og lokalt. Likevel finner merket et lys i mørket med førsteplassen i en prestisjefylt kundetilfredshetsundersøkelse.

Det skriver TopGear.

Nissan har måttet kutte i arbeidsstyrken med 9000 og står overfor et kraftig fall i inntjeningen.

Overskuddet har falt med 90 prosent i første halvår 2024, først og fremst på grunn av skuffende resultater i store markeder som USA, Kina og Japan.

I tillegg har Mitsubishi kjøpt tilbake de 10 prosentene av aksjene som Nissan tidligere eide i selskapet.

Til tross for utfordringene presterer merket overraskende godt når det kommer til kundetilfredshet.

I den amerikanske studien JD Powers 2024 US Sales Satisfaction Index tar Nissan førsteplassen blant volummerker.

"Det skrantende merket rangerer først i JD Powers 2024 amerikanske salgstilfredshetsindeks i volummerkekategorien," heter det.

Porsche er i toppen av kategorien for premiummerker.

Nissan er i en vanskelig posisjon, hvor kundetilfredshet og kjøpsopplevelser ser ut til å være et av få områder som fortsatt gir merket et positivt omdømme. Men det er neppe nok til å lindre de massive økonomiske utfordringene som merkevaren står overfor over hele verden.