Forside FORBRUKER Dette bilmerket gjør det dårligere enn noen gang – men...

Dette bilmerket gjør det dårligere enn noen gang – men kundene har aldri vært så fornøyde

Dette bilmerket gjør det dårligere enn noen gang – men kundene har aldri vært så fornøyde
Foto: Shutterstock

Kundetilfredsheten er på topp, mens fortjenesten er på sitt laveste.

Akkurat nå leser andre

Elbiler blomstrer i store deler av Europa.

Mer enn annenhver nybil som selges er nå en elbil, og antallet rene elbiler er rundt 300.000.

Konkurransen i bilmarkedet har ført til at mange bilmerker i dag kjemper hardt mot fallende salg og vanskelige markedsforhold.

Les også

Blant de hardt rammede er Nissan, som opplever en betydelig nedgang både globalt og lokalt. Likevel finner merket et lys i mørket med førsteplassen i en prestisjefylt kundetilfredshetsundersøkelse.

Det skriver TopGear.

Nissan har måttet kutte i arbeidsstyrken med 9000 og står overfor et kraftig fall i inntjeningen.

Overskuddet har falt med 90 prosent i første halvår 2024, først og fremst på grunn av skuffende resultater i store markeder som USA, Kina og Japan.

I tillegg har Mitsubishi kjøpt tilbake de 10 prosentene av aksjene som Nissan tidligere eide i selskapet.

Til tross for utfordringene presterer merket overraskende godt når det kommer til kundetilfredshet.

I den amerikanske studien JD Powers 2024 US Sales Satisfaction Index tar Nissan førsteplassen blant volummerker.

«Det skrantende merket rangerer først i JD Powers 2024 amerikanske salgstilfredshetsindeks i volummerkekategorien,» heter det.

Porsche er i toppen av kategorien for premiummerker.

Nissan er i en vanskelig posisjon, hvor kundetilfredshet og kjøpsopplevelser ser ut til å være et av få områder som fortsatt gir merket et positivt omdømme. Men det er neppe nok til å lindre de massive økonomiske utfordringene som merkevaren står overfor over hele verden.

Les også

Ads by MGDK