Det ser harmløst ut, men løv som samler seg under frontruta kan gi deg en dyr regning.
Akkurat nå leser andre
Når bladene daler fra trærne, blir det ikke bare vakkert, men det kan også bli kostbart. Ifølge Frende Forsikring skjer det hvert år at dreneringshull i biler tetter seg fordi løv samler seg under frontruta. Da finner vannet nye veier, og ender ofte på steder det ikke skal.
«Parkerer du under eller i nærheten av trær, skal det ikke mye til før hullene tetter seg. Da blir ikke vannet drenert bort, og du risikerer elektriske feil eller rust», sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring.
Vann og rust blir en dyr kombinasjon
Når dreneringen er tett, renner vannet gjerne ned i motorrommet. Der kan det bli liggende over tid, og da er veien kort til rustskader og elektriske problemer.
«Vann finner alltid den letteste veien, og når den går feil sted, kan det bli dyrt», advarer Ytre-Hauge.
Han anbefaler alle bileiere å sjekke bilen jevnlig. Løv som legger seg under frontruta bør fjernes med én gang, og du bør åpne panseret innimellom for å se at det ikke har samlet seg vann eller rusk.
Slik oppdager du problemet
Les også
Får du unormalt mye dugg på rutene, eller merker at det er fuktig inni bilen, bør du reagere raskt.
«Det kan være et tegn på at vann har kommet inn via tette dreneringer. Få bilen sjekket på verksted så snart som mulig», sier forsikringseksperten.
Han minner også om at det ikke er sikkert forsikringen hjelper hvis du ikke har gjort ditt for å forhindre skaden.
«Har du latt bilen stå lenge uten å fjerne løv, og det ender med motorsvikt, kan du stå dårligere stilt. Men gjør du vedlikeholdet ditt, dekkes slike skader vanligvis av kasko eller utvidet motordekning», sier Ytre-Hauge.
En liten innsats som sparer deg for mye
Et par minutters innsats kan spare deg for tusenlapper i verkstedregning.
Les også
Så neste gang du ser bilen dekket av løv: ta frem kosten før regnet kommer.