Forbrukerrådet anklager Rema 1000, Meny og Coop: De lurer kundene

07/05/2025 07:15

Yvonne

FORBRUKER
Foto: Forbrukerrådet
Forbrukerrådet klager Meny, Rema 1000 og Coop inn til Forbrukertilsynet.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Forbrukerrådet mener at kundene blir lurt.

"Det skal være enkelt å forstå hva en vare koster i dagligvarebutikken, og det skal være enkelt å forstå om tilbudene vi får er reelle eller ikke", sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

Det mener hun at ikke er tilfellet. Derfor er de tre dagligvarekjedene klaget inn til Forbrukertilsynet.

Bakgrunne handler om de mange fordelsprogrammene som gjør det vanskelig for kundene å finne den reelle prisen på en vare og finne ut om det er et godt tilbud eller ei.

Halvparten misliker appene
Ifølge en representativ undersøkelse YouGov har gjennomført på vegne av Forbrukerrådet, kommer det blant annet fram at:

• Kun halvparten (47 prosent) er fornøyd med kundeklubbene, fordelsprogrammene og appene de bruker.
• Halvparten (46 prosent) misliker å måtte ha app og medlemskap for å få laveste pris.
• Halvparten (47 prosent) synes det er forvirrende med alle de ulike tilbudene.
 
"Tallene i undersøkelsen og vår klage viser hvor utfordrende det har blitt å handle varer folk er helt avhengige av.  Nå trenger vi en prinsipiell avklaring fra Forbrukertilsynet for å sikre at forbrukerne får den informasjonen de trenger for å gjøre gode kjøp. Dagligvarekjedene må sørge for at folk forstår hva en vare koster", sier Inger Lise Blyverket.

Klager på fordelsprogrammene
Klagen Forbrukerrådet har sendt til Forbrukertilsynet gjelder markedsføringen av prisfordelene dagligvarekjedene gir via fordelsprogrammene Meny Mer, Rema og Coop Medlem.

"Vi har dokumentert at dagligvarekjedene bruker bonusprogrammer for å markedsføre tilbud uten å oppgi førprisen. Det gjør det vanskelig for forbrukerne å vurdere om tilbudene er gode eller ikke, sier Blyverket videre.

Forbrukerrådet klager derfor Meny, Rema 1000 og Coop til Forbrukertilsynet for brudd på markedsføringsloven. Forbrukerrådet mener at dagligvarekjedene må oppgi førpris på tilbudene de markedsfører i fordelsprogrammene.

Forbrukerrådet mener at prisfordeler markedsført via fordelsprogrammene er omfattet av prisopplysningsforskriften. Forskriften sier at når en vare blir markedsført med nedsatt pris, må butikken oppgi førprisen på varen.

Vanskelig for forbrukerne å ta gode valg
Forbrukerrådet ser en klar trend der dagligvarekjedene bruker fordelsprogrammer for å markedsføre prisfordeler til medlemmene.

"Fordelsprogrammene gjør terskelen høyere for oss forbrukere til å ta gode avgjørelser når vi handler, fordi prisen blir uklar. Vi vet at konkurransen blant dagligvarekjedene allerede er for dårlig. Da er det ekstra viktig at dagligvarekjedene følger det vi mener er regelverket", sier Blyverket.