Mange vil sikre seg den populære koppen før den forsvinner.
Akkurat nå leser andre
Er du blant dem som samler på Mummikopper?
Da må du belage deg på ventetid og trengsel om du tenker deg til TilBords eller Kitch’n i dagene fremover.
Eksplosivt salg
Etter at karakteren «Stinky» ble fjernet fra en Mummi-utstilling i New York med anklager om at den var rasistisk, har salget av Stinky-koppen eksplodert i Norge, og det herjer nærmest «Stinky-feber».
«Folk kommer og er redde for at koppen skal forsvinne fra butikk og at de ikke skal få ha «Stinky» i samlingen sin», forteller Lene Hansen, butikkleder i Tilbords Østfoldhallen til Fredrikstad Blad og legger til:
«Det har eksplodert. De siste døgnene har koppen vært nummer en solgte vare på Tilbords landsdekkende.»
Les også
Avisen har vært i kontakt med flere butikker som selger koppen, og mange melder om helt utsolgt.
Koppen som ble et symbol
Bakgrunnen for stormen er en klage fra en donor til Brooklyn Public Library, som mente karakteren kunne tolkes som rasistisk. Dette er første gang Stinky har vært kontroversiell i Mummidalens 80-årige historie.
Roleff Kråkström, direktør i Moomin Characters, sier til Helsingin Sanomat:
«Så vidt vi vet er dette første gang noen har oppfattet «Stinky» som rasistisk.»
Bestselger
Her hjemme tolker butikksjefene nordmenns reaksjon som en protestaksjon.
Les også
Tilbords og Kitch’n har begge bekreftet at Stinky-koppen ikke skal fjernes fra sortimentet til tross for rasismeanklagene, og en ny leveranse er allerede på vei.
Likevel skaper usikkerheten et voldsomt press på butikkene som selger Mumi-kopper.
«Det har brått blitt en bestselger», bekrefter Kenneth Kolnes, forretningsutvikler i Homeco AS som eier Kitch’n og Tilbords, til DinSide.
Stinky-koppen har gått rett til topps på bestselgerlistene.
«Det har vært mer trafikk i butikkene siden dette skjedde. Vi forventer bra og masse kø i de seks butikkene våre som har egne Mummi-avdelinger», legger han til.