Kampanjen blir kickstartet i dag, fredag 9. mai, og fortsetter frem til 1. juni.
Hvis du besøker en Jysk-butikk i dag, vil du legge merke til at noe er annerledes. I stedet for de vanlige uniformene, vil de ansatte ha fotball-drakter på. Det gjør de i forbindelse med fotballtrøye-fredag, som er et initiativ fra Barnekreftforeningen.
Dagen markeres over hele landet for å sette fokus på at barn med kreft ikke alltid har mulighet til å delta i sport og andre aktiviteter mens de er i behandling. Derfor er det mange som velger å finne frem gamle fotballtrøyer nettopp i dag.
Hos Jyst har de oppfordret de ansatte til å delta i markeringen, og derfor vil det være en annerledes opplevelse enn vanlig når du besøker en Jysk-butikk i dag.
Men det stopper ikke der. Møbelbutikken har valgt å ta kampanjen ett skritt lenger.
Nærmere 1.200 ansatte i Jysk stiller i dag med fotballtrøye på jobb for å samle inn midler til barn og unge med kreft.
Det er ikke første gang at kjeden markerer Barnekreftforeningens årlige kampanje "FotballtrøyeFredag" i alle sine 108 butikker rundt om i landet.
"Det er blitt en fast tradisjon å markere denne begivenheten i alle våre butikker sammen med våre besøkende kunder. Dette er virkelig årets høydepunkt, og det engasjerer enormt", sier Krister Andreassen, salgs- og markedssjef i Jysk Norge.
Stolt samarbeidspartner
Årets kampanje blir den femte for Barnekreftforeningen, med mål om å sette søkelys på kreftsyke barn og deres drømmer.
"Vi blir helt rørt over hjertet Jysk har for barnekreftsaken. Fra å starte som en motivert gjeng i butikk i forbindelse med FotballtrøyeFredag i 2022, har de på kort tid vokst til å bli en verdifull strategisk samarbeidspartner. Vi setter stor pris på både den støtten de gir, og den synligheten de skaper – det utgjør en stor forskjell", sier Tine Quinn, Partneransvarlig i Barnekreftforeningen.
Barneprodukter på kampanje
I tillegg til å delta på den årlige kampanjen FotballtrøyeFredag har Jysk tatt initiativ til en markedskampanje for å samle inn penger til saken.
Fra 5. mai til 1. juni inviteres kunder til å kjøpe badehåndkler og sengesett til barn i alle kjeden sine butikker.
JYSK gir 10 kroner for hver solgte artikkel i denne kategorien til Barnekreftforeningen i Norge.

Foto: Jysk