Forside FORBRUKER Hun gikk i Rema etter en tilbudsvare, men ved kassen...

Hun gikk i Rema etter en tilbudsvare, men ved kassen var prisen fordoblet

Rema 1000 Norge Norway
Rema 1000

Kvinnen fikk sjokk da hun skulle betale.

Akkurat nå leser andre

Du kjenner sikkert følelsen: Du ser et knalltilbud i butikken, fyller handlekurven og gleder deg til å spare penger – men i kassa oppdager du at prisen er noe helt annet.

Akkurat dette skjedde med 41 år gamle Siobhan Beasley som skulle handle inn i sin lokale Rema 1000-butikk, og nå advarer hun andre kunder.

Historien er ett år gammel, og ble første gang bragt av TV 2. Nå har den dukket opp igjen i utenlanske medier. Danske Nyheder 24 forteller denne uken historien om kvinnen som følte seg lurt i en norsk Rema 1000-butikken.

Fristende tilbud

Beasley forteller i intervjuet at hun oppdaget to fristende tilbud i sin lokale Rema 1000. Et stort skilt lokket med roser til 49,90 kroner, og en familiepakke med Synnøve Finden-ost var merket 89,90 kroner.

«Jeg ble så glad. Vi har alltid gulost hjemme, og jeg elsker gode tilbud,» sier hun.

Les også

Men da varene ble scannet inn på selvbetjeningskassen, kom sjokket: Rosene kostet 99 kroner – dobbelt så mye som annonsert – og osten ble trukket for 99,90 kroner.

– Jeg ble forbannet

Beasley, som opprinnelig er fra USA, men bor i Norge, forteller at hun først trodde hun hadde sett feil.

«Jeg ble forvirret, og så forbannet. Dette føles som lureri,» sier hun.

Da hun tok kontakt med butikksjefen, fikk hun beskjed om at rosetilbudet kun gjaldt buketter med syv blomster – ikke ti, som sto i butikken. Problemet var bare at de ikke hadde flere syv-pakninger igjen.

Måtte levere tilbake varene

Skuffet valgte Beasley å levere tilbake både ost og roser. Hun fikk pengene tilbake, men følelsen av å være lurt slapp hun ikke.

Les også

«Dette er villedende markedsføring. Jeg synes det er bedrageri,» sier hun i en video hun delte på TikTok.

Videoen har fått stor oppmerksomhet på sosiale medier. Mange kommenterer at de har opplevd det samme i dagligvarebutikker – varer til én pris i reklame og på plakater, men en annen i kassa.

Forbrukerrådet advarer

Forbrukerrådet har tidligere advart mot slik praksis. Det er ulovlig å markedsføre en vare til én pris hvis kunden må betale en annen.

«Prismerking er viktig. Riktig pris er nødvendig for å kunne sammenligne ulike tilbud og gjøre fornuftige valg. Velger man en vare på grunn av lav pris, er det selvfølgelig sterkt villedende dersom prisen gjør et byks når du betaler i kassen», slår Forbrukerrådet fast.

Forbrukertilsynet har opp gjennom årene fått mange klager på at særlig dagligvarebutikker ikke merker varene med pris, eller at prisen på vare eller hylle og i kassen ikke er den samme.

Gjelder dette deg?

Les også

Opplever du at prisen i kassa ikke stemmer med tilbudet, har du rett på å få varen til den annonserte prisen – så lenge du kan dokumentere det. Derfor er det lurt å ta bilde av tilbudsskiltet før du går til kassa.

👉 Har du selv opplevd at prisen i butikken ikke stemmer med reklamen?

Ads by MGDK