For mange nordmenn er Sætre-kjeks mer enn bare småkaker – det er minner fra barndom, matpakker og kaffepauser. Mariekjeks, Kornmo og Gjende er klassikere som har hatt fast plass i både butikkhyllene og husholdningene i generasjoner. Nå får disse ikoniske produktene en visuell oppfriskning.
Sætre har modernisert hele sitt kjeksutvalg med et nytt design, som skal samle porteføljen under ett tydelig og helhetlig uttrykk. Men det betyr ikke at de ulike kjeksene mister sin identitet.
"Vi har jobbet mye med balansen mellom helhet og individualitet. Forbrukeren skal lett kjenne igjen at det er et Sætre-produkt, samtidig som de ulike variantene skal ha sin egenart og appel,", sier Karoline Aamot Foss, produktsjef i Orkla Snacks, til Kampanje.
Ny logo, nytt bånd – samme kvalitet
Kjernen i det nye designet er en modernisert versjon av Sætres klassiske hane-logo – den runde hanen som i generasjoner har stått som et symbol på kvalitet og tradisjon.
Den oppdaterte logoen har fått en enklere og mer moderne form, men det historiske navnetrekket er bevart.
I tillegg er det innført et rødt bånd som går igjen på tvers av produktene. Dette skal bidra til at kjeksene fremstår samlet, samtidig som hver enkelt kjeks fortsatt fremstår gjenkjennelig.
Artikkelen fortsetter under bildet.

Foto: Sætre
Ny premium-serie
Samtidig som de klassiske kjeksene har fått nytt uttrykk, slår Sætre også sammen premiumseriene Våre Beste og Cafébakeriet til én ny, eksklusiv linje. Denne serien vil være lett gjenkjennelig med svart bånd og logo i gull – et designgrep som skal signalisere kvalitet og håndverk.
Den nye identiteten er allerede implementert i Sætres kommunikasjonsplattform, og kundene vil møte det nye designet både i butikk og i kampanjer fremover.
Smaken, tradisjonen og kvaliteten – den forblir den samme. Men det visuelle uttrykket er nå tilpasset en ny tid.

Foto: Sætre kjeks