En splitter ny SUV-modell har fått hard medfart fra en stor bilorganisasjon, som nå går ut med en klar advarsel.
Til tross for at bilen er ny på markedet, mener de at den rett og slett ikke er trygg nok – og fraråder kjøp. Budsjettmerket har aldri vært kjent for å prioritere sikkerhet, men nå går kritikken lenger enn vanlig.
Medlemsforeningen FDM i Danmark - som tilsvarer norske NAF - går nå direkte ut og sier at de ikke kan anbefale den nye Dacia Bigster.
Bilen er kanskje ny, men sikkerhetsmessig henger den mye etter den rumenske. Omvendt har budsjettmerket aldri lagt skjul på at sikkerhet ikke akkurat er en prioritet.
Men sikkerheten som fortsatt er i bilen er rett og slett for liten. I hvert fall hvis du spør FDM.
"Sikkerheten til Dacia Bigster er langt under konkurrentenes og det man bør forvente av en ny bil i 2025."
"For eksempel har ikke Bigster kollisjonspute mellom forsetene, og bilen mangler også avansert nødbrems, noe som gjenspeiler sikkerhetsnivået i 2025."
"Bigster har riktignok en rekke andre sikkerhetssystemer, men testen viser at de dessverre ikke fungerer særlig bra."
Sikkerheten har – kanskje – blitt spart bort
"At Dacia ikke prioriterer sikkerhet høyere er synd for bilkjøpere og for sikkerheten," sier bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen i en pressemelding.
Dette er ikke første gang FDM har kritisert en bil fra Renault-gruppen. Tidligere har den lille elbilen Renault Zoe fått mye kritikk.
Disse bilene gjør det bra
Omvendt er ikke franskmennene de eneste som FDM skryter av på grunn av de siste Euro NCAP-resultatene.
Ifølge medlemsforeningen kunne også de identiske trillingene Peugeot 3008, Peugeot 5008 og Opel Grandland gjort det bedre.
Fire stjerner er ikke et dårlig resultat i Euro NCAPs tøffere 2025-test, og de testede bilene klarer også å oppnå fem stjerner i tre av de fire testkategoriene.
Men de snubler over sikkerhetssystemer som ikke er oppdatert med de nyeste funksjonene, ifølge FDM.
Ikke nok overvåkning
For eksempel klager medlemsforeningen høylytt over at ingen av bilene overvåker sjåføren godt nok.
Videre mener medlemsforeningen, som hevder å være en forening for danske sjåfører, at kollisjonsputer i biler mangler.
Mer spesifikt mangler det en airbag mellom forsetene. Foreningen hevder at Stellantis-gruppen har spart penger.