Mange har kjøpt mer enn planlagt på grunn av markedsføring fra kundeklubber, viser en ny undersøkelse.
"Vær klar over at de gjør alt de kan for å få deg til å kjøpe mer", sier Forbrukerrådet som kommer med noen konkrete råd til deg som har endt opp med å bli lurt av lokkende tilbud.
9 av 10 er med i en kundeklubb
Det å være med i kundeklubber er blitt den nye normalen.
9 av 10 er medlem i minst én, og i snitt er vi med i seks kundeklubber eller bonusprogrammer hver, viser tall fra YouGov, innhentet på vegne av Forbrukerrådet.
Blant de som er med i slike klubber, mottar 1 av 4 flere e-poster eller sms om dagen.
I den samme undersøkelsen svarer halvparten at markedsføring fra kundeklubber og nyhetsbrev har fått dem til å kjøpe mer enn planlagt.
"Kundeklubber kan gi nyttige tilbud, men vær obs: Kjedene gjør alt de kan for å få deg til å kjøpe mer, og noen går heller ikke av veien for å lokke deg til å bruke penger du ikke har. Det er viktig å være klar over at ikke alle fordeler er så gode som de virker ved første øyekast", sier Guro Sollien Eriksrud, fagsjef for forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet.
Slik blir vi lurt
Sollien Eriksrud forklarer at mange av kundeklubbene bruker spillinspirerte teknikker, som er designet for å skape en følelse av fremgang og belønning.
Det kan være nivåer som ‘sølv’, ‘gull’ og ‘platinum’-medlemskap, eller poengsystemer hvor du tjener poeng for hvert kjøp. Disse framstår ofte mer fordelaktige enn de faktisk er.
"1500 poeng kan høres mye ut, men er gjerne ikke verdt mer enn 30 kroner. Denne verdien må ofte tas ut i et nytt kjøp som må gjøres innen en frist på seks eller tolv måneder, og det er gjerne uklart hva den reelle verdien av opptjente poeng er", fortsetter Sollien Eriksrud.
Dette er teknikker som er laget for å få oss til å kjøpe mer enn vi hadde tenkt, forklarer hun.
"Når folk føler at de er nær ved å nå et nytt nivå eller har samlet nesten nok poeng til en belønning, er det lett å putte en ekstra vare i handlekurven."
Nyhetsbrev på søndag
Nyhetsbrevene fra kundeklubbene sendes ofte ut på søndager - en dag hvor vi er ekstra tilbøyelige til å handle. I tillegg brukes triks som begrensede tilbud g noen ganger også en klokke som tikker ned mot når tilbudet utløper.
"Klokker som tikker ned tiden til tilbudet du har fått forsvinner, eller informasjon om at produktet du ser på straks er utsolgt, er andre typiske eksempler på manipulerende design mange kjeder benytter seg av", forklarer hun.
I de drøyeste tilfellene kombineres dette med tilbud om å handle produktet på kreditt, altså å bruke penger du ikke nødvendigvis har.
Forbrukerrådet har fem gode tips du kan bruke for å unngå å kjøpe mer enn du hadde planlagt:
Sjekk om det faktisk er en god pris
Ta poeng og bonuser med en klype salt
Planlegg innkjøpene dine
Prøv å gjenkjenne triks som trigger deg til å kjøpe mer