Etter påskens billigsalg på Kvikk Lunsj, har sjokoladeprisen skutt i været.
Hos Kiwi er tre Kvikk Lunsj nå priset til 57,90, noe som tilsvarer 115,80 for seks stk. Det gir en kilopris på 414 kroner – langt over prisen på Freias melkesjokolade. Denne kraftige prisøkningen får flere kunder til å reagere. Flere synes prisnivået er hinsides, spesielt sammenlignet med Extra og Europris, som har holdt prisene nede lenger. Hos Extra kostet en 4-pakning 36,90, men prisen steg til 76,90 kort tid etter.
Det skriver TV2.
Ekspert ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen, mener butikkjedene forsøker å ta igjen tapte marginer etter påskens priskrig. Kjedene balanserer lokketilbud og fortjeneste, men de store forskjellene mellom prisene kan virke urimelige, særlig når én kjede viser at det er mulig å holde prisene lavere.
Kommunikasjonssjef i Coop, Silje Verlo Alisøy, bekrefter at prisene justeres etter sesongen, men understreker at Extra skal være billigst både i ferier og til hverdags. Likevel steg også Extra-prisene markant etter påske. Kiwi holder fast på at deres 6-pakning fortsatt koster 35 kroner, men TV 2 fant ingen tilgjengelige pakker til denne prisen i butikkene de besøkte.
Dagligvareblogger Anders Nordstad forklarer at sjokolade, som Kvikk Lunsj, brukes som lokkevarer i høytider, for å trekke kunder inn i butikken. Etter sesongen øker prisene til det han kaller et "normalt nivå". Kiwi forklarer prisøkningen med at 6-pakningen er et sesongprodukt som kan være utsolgt flere steder.
Rema 1000 kommer best ut på pris akkurat nå, med en 6-pakning til 99 kroner.
Med prisforskjeller på opptil 60 kroner mellom butikkene, er det fortsatt mulig å gjøre gode kjøp på Kvikk Lunsj, men kundene må lete litt ekstra etter de beste tilbudene.