Forside FORBRUKER Ny Audi til himmels: 10.000 bestillinger på 30 minutter

Ny Audi til himmels: 10.000 bestillinger på 30 minutter

AUDI E5 Sportback, presentation, China, car, bil
Audi

Bilen lanseres med ny logo uten de fire tradisjonsrike ringene, og kjøperne står i kø.

Akkurat nå leser andre

Trodde du Audi var forbeholdt vestlige premium-kunder? Da bør du følge med på det som skjer i Kina akkurat nå. Der lanserer Audi et helt nytt elbilmerke – og responsen er vanvittig: Over 10.000 bestillinger på bare en halvtime.

Et helt nytt Audi – uten ringer

Den nye elbilen Audi E5 Sportback er første modell fra Audis ferske Kina-merke “AUDI”, uten de ikoniske fire ringene. Merket er skreddersydd for unge, teknologivante kinesiske kunder, og prisen er langt lavere enn vi er vant til i Europa.

Bilen koster fra 235.900 yuan – rundt 330.000 norske kroner – og ble lansert i midten av september. Ifølge bilnettstedet CarNewsChina kom det inn hele 10.153 forhåndsbestillinger i løpet av de første 30 minuttene.

Artikkelen fortsetter under bildet

Hype eller salg?

Men hvor reelle er tallene? I Kina er det vanlig at forhåndsbestillinger krever et symbolsk depositum, uten at det betyr en faktisk bestilling.

Les også

«Dette er en kjent metode for å skape blest og sikre medieomtale», sier bilanalytiker Zhang Yi til nettstedet ifølge bilmagasinet Go Car.

Like fullt har Audi og deres kinesiske partner SAIC fått massiv oppmerksomhet. Bilen er allerede i produksjon ved fabrikken i Shanghai, og to nye modeller er på vei.

Ekstreme tall til lav pris

Den nye E5 Sportback leveres med batterier fra 76 til 100 kWh, rekkevidde på opptil 773 km (kinesisk målemetode), og lynlading som gir 370 km rekkevidde på 10 minutter. Den kraftigste modellen yter 780 hestekrefter – og koster likevel under 38.000 euro, eller rundt 420.000 kroner.

Med andre ord: En “Audi RS” til prisen av en mellomklassebil.

Kommer den til Norge?

Foreløpig er modellen kun tilgjengelig i Kina, og Audi har ikke annonsert noen planer for eksport.

Les også

Men med slike spesifikasjoner og priser, er det ikke utenkelig at noe lignende kan finne veien til Europa – hvis responsen i Kina vedvarer.

Og det store spørsmålet gjenstår: Er dette bare en hype, eller har Audi funnet en ny suksessformel?

Ads by MGDK