For mange bileiere er våren ensbetydende med pollen – og mye av det. Det legger seg som et fint, gult lag på panser, tak og ruter. Fristelsen til å tørke det vekk med det første du får tak i, er stor. Men pass på – det kan koste deg dyrt i riper.
Ifølge den tyske bileksperten Vincenzo Lucà fra kontrollorganisasjonen TÜV Süd, trenger du likevel ikke få fullstendig panikk.
"Pollen er faktisk veldig mykt og skader i utgangspunktet ikke lakken", forklarer han til radiokanalen Bayern 1.
Så langt, så godt – men det finnes et stort men.
Når pollen blander seg med støv og sand...
Problemet oppstår nemlig ikke med selve pollenet, men når det kombineres med støv eller sand – for eksempel Saharastøv, som vi også får hit til Norge. Hvis du da setter på vindusviskerne uten å skylle bilen først, risikerer du å lage riper i frontruta.
Derfor er et enkelt tips: Skyll bilen raskt med hageslangen før du kjører – spesielt hvis den har stått under et tre. En tur i vaskehallen hjelper også, særlig etter regn som kan lime pollen og skitt godt fast.
Og husk: Skitne avløp under frontruta kan føre til små vannlekkasjer og fuktproblemer i bilen. Pollensølet kan tette igjen slukene, så en vask er mer enn bare kosmetisk.
Unngå denne klassiske tabben
Frister det å dra frem høytrykkspyleren? Gjør det gjerne, men hold dysen minst 30 centimeter unna lakken – ellers kan du skade mer enn du redder.
Og en annen klassiker: å bruke vinterens vindusspylervæske nå i varmen. Det kan skape en seig, skitten film på frontruta i kombinasjon med pollen. Bruk sommervæske – det gjør livet enklere.
For ekstra beskyttelse: voks bilen. Ikke bare ser den penere ut – det blir også vanskeligere for pollen å feste seg. Det gir deg et forsprang i kampen mot naturens gule teppe.
Med andre ord:
Ikke gni, ikke visk – skyll og vask. Og kanskje la bilen få litt voks i gave. Da er du godt rustet mot pollensesongen.