Hvilket alternativ er egentlig best for miljøet?
Akkurat nå leser andre
Enten du velger elbil for å følge med i tiden, spare penger på sikt eller gjøre et klimavennlig valg, er én ting sikkert: Elbiler blir stadig vanligere på norske veier.
Men det tar litt tid fra du kjøper bilen til den faktisk begynner å «lønne seg» i klimaregnskapet.
Det er velkjent at produksjonen av elbiler fører til høyere CO₂-utslipp enn produksjonen av bensin- og dieselbiler – mye på grunn av de energikrevende batteriene.
Til gjengjeld slipper elbilen ikke ut CO₂ når den kjører, og det gjør stor forskjell over tid.
Les også
Spørsmålet mange stiller seg er derfor:
Hvor langt må en elbil kjøre før den har kompensert for klimakostnaden ved produksjonen?
Svaret: Det avhenger av strømmen
Den tyske ingeniørforeningen VDI har gjort sammenligninger mellom elbiler og fossilbiler i såkalt kompaktklasse – biler som Volkswagen ID.3, Ford Focus og VW Golf.
Svaret er: Det kommer an på hva slags strøm du lader med.
-
Bruker du blandingsstrøm (grønn og svart): ca. 90.000 km
-
Kjører du utelukkende på grønn strøm: ca. 65.000 km
-
Lader du kun med svart strøm (kull, gass, etc.): opptil 160.000 km
I Norge bruker vi for det meste grønn strøm, så for de fleste nordmenn vil man skulle kjøre 65.000 i bilen før klimaregnskapet begynner å gå i pluss.
Mer enn bare forbruk
Selv om elbilen gir større utslipp under produksjonen, «tjener» den seg raskt inn når den først tas i bruk – så lenge den lades med klimavennlig strøm.
Samtidig advarer forskere mot å kun fokusere på forbruket. Det er hele bilens livsløp som teller: produksjon, driftstid og gjenvinning.
Og det er naturligvis også forskjell fra bil til bil.
Valget av bil – og hvordan du bruker den – har altså mer å si for miljøet enn mange tror.