Forside FORBRUKER Telia advarer mot svindel i forbindelse med Black Friday

Telia advarer mot svindel i forbindelse med Black Friday

Telia advarer mot svindel i forbindelse med Black Friday
foto: Shutterstock

Ukene før jul er høysesong for svindelforsøk. Telia advarer mot falske SMS-er og nettbutikker, som ofte florerer i denne travle shoppingperioden.

Akkurat nå leser andre

Fjoråret viste en dramatisk økning i svindelforsøk, og det er ingen grunn til å tro at årets Black Friday og julehandel blir annerledes. Det skriver Telia i en pressemelding.

Økning i svindel under shoppinghøytider
«I 2023 så vi en tredobling i antall svindelsamtaler mot slutten av året. Dette henger sammen med shoppinghøytider som Black Week og julehandelen», sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia.

Han påpeker at svindlere utnytter at mange handler på nett, er stresset, og ofte har lavere oppmerksomhet i denne perioden. Telia advarer spesielt mot to hovedtyper svindel: falske nettbutikker og falske SMS-er.

Les også

Hvordan unngå falske nettbutikker
Falske nettbutikker blir stadig vanskeligere å avsløre, men det finnes noen tegn som kan hjelpe deg:

«Se etter mistenkelige nettadresser, dårlig design eller språk, manglende kontaktinformasjon og ukjente betalingsmetoder», sier Kristiansen.

«Vær også skeptisk til tilbud som virker for gode til å være sanne. Sjekk prisen opp mot andre butikker».

Telia har installert et sikkerhetsfilter kalt «Nettvakt» i mobilnettet sitt. Denne tjenesten blokkerer kjente skadelige nettsider og hjelper kundene med å holde seg trygge når de surfer.

Vær på vakt mot SMS-svindel
I høytiden bestiller mange varer på nett og mottar oppdateringer om leveringer via SMS. Svindlere bruker dette til å sende meldinger som lurer mottakeren til å klikke på skadelige lenker. Kristiansen råder folk til å være ekstra oppmerksomme på følgende meldinger:

  1. «Pakken din er på vei» – Ta en ekstra titt på lenken i sporingsmeldingen. Er den legitim?

  2. «Leveransen mangler betaling» – Ikke betal via ukjente lenker.

  3. «Ring oss for avklaring» – Ikke ring tilbake til nummer du ikke kjenner.

«Hvis du mottar slike meldinger uten å ha bestilt noe, eller avsenderen virker ukjent, ikke trykk på lenker og ikke ring tilbake», sier Kristiansen.

Enklere å rapportere svindel
Telia har gjort det enklere for kundene å melde fra om svindelforsøk.
«Vi har opprettet et eget nummer, 7726, hvor kundene kan videresende mistenkelige meldinger gratis. Disse blir behandlet av vår svindelavdeling», sier Kristiansen.

Telias råd for å unngå svindel:

  • Bruk bare kjente nettbutikker, og vær varsom med åpne nettverk.

  • Ikke klikk på lenker fra ukjente numre eller last ned apper utenom Google Play eller App Store.

  • Oppgi aldri BankID-koder til noen, selv ikke politiet.

  • Vær kritisk – seriøse aktører spør ikke om sensitive opplysninger.

  • Bruk tofaktorautentisering og et passordhvelv for økt sikkerhet.

  • Kontakt banken din via offisielle numre hvis du er i tvil om en henvendelse.

Les også

Ads by MGDK